ارزیابی نقطه نظرات والدین کودکان کاندید دندانپزشکی بیمارستانی قبل و بعد از درمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کنترل رفتار کودکان کم سن و کودکان ناتوان ذهنی و یاجسمی در کلینیک دندانپزشکی همیشه یکی از چالش های بزرگ فرا روی درمانگران این رشته بوده است. لذا دندانپزشکی بیمارستانی دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی به عنوان راه حلی موثر برای درمان این کودکان مطرح می باشد. هدف این مطالعه تعیین نقطه نظرات والدین کودکان کاندید دندانپزشکی بیمارستانی قبل و بعد از درمان بود

روش اجرا: 

در این مطالعه کیفی   ، 64 نفر از والدین کودکانی که تجربه دندانپزشکی بیمارستانی داشته اند به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. والدین از دو مرکز  در سال 1395 انتخاب شدند،گروه اول بیمارانی بودند  که در شهرستان پذیرش شده بودند و درمان آنها در یکی ازبیمارستانهای شهرستان کرمان انجام شده بود و گروه دوم بیمارانی بودند که در یکی از مناطق تهران، با سطح اجتماعی و اقتصادی بالا پذیرش،  و درمان آنها در یکی از بیمارستانهای شهر تهران انجام شده بود.سپس   با آنان مصاحبه صورت گرفته و اظهارات آنان [H1] [L2] ثبت شد. مصاحبه از تمام مراحل درمان، جزء به جزء ، از زمان تصمیم به درمان کودک تا پایان مرحله بیهوشی صورت گرفت. [H3]  سپس اظهارات افراد ثبت گردیده و کدبندی شدند. و بر اساس آنالیز Content ارزیابی گردیدند.

نتایج

یافته های پژوهش حاکی از این بود که، در این مطالعه علت اصلی مراجعه برای درمان، پوسیدگی دندانها بوده است90) درصد در گروه اول [H4] و 100 درصد در گروه دوم.(عوارض داروهای بیهوشی بیشترین علت 80) درصد در هر دو گروه (نگرانی والدین از درمان تحت بیهوشی عنوان شد که اغلب (70%)،  [H5] اظهار می کردند این نگرانی ها از اطرافیان منتقل شده است . والدین اظهار داشتند مشورت با دندانپزشک و متخصص بیهوشی ، نگرانی های آنها را تا حدی کاهش داده و آنها را راضی به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی کرده است. 18 درصد از والدین بی قراری کودک را از مشکلات پس از درمان بیان کردند.45درصد از والدین دلجویی پرسنل از آنها را کاری شایسته و مفید در کاهش اضطراب آنها در زمان عمل دانستند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که عوارض داروهای بیهوشی  و به هوش نیامدن کودک ، وجود بیماری سیستمیک در کودک، احتمال طولانی شدن عمل در زمان بیهوشی و آسیب های احتمالی در اتاق عمل به ترتیب  مهمترین علل  نگرانی والدین از درمان بیهوشی بوده و افزایش آگاهی ازطریق مشورت با دندانپزشک و متخصصین بیهوشی در کاهش این نگرانی موثر می باشد. بنابراین از  آنجا که دندانپزشکی بیمارستانی یکی از بهترین شیوه های درمانی برای درمان کودکان خردسال و بیماران دارای ناتوانی ذهنی و جسمی می باشد می توان با آگاهی رسانی در سطح جامعه نسبت به مزایا و مضرات درمان دندانپزشکی بیمارستانی، نگرانی والدین را کاهش داد تا بتوانند با آگاهی نسبت به چنین گزینه درمانی اقدام کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!