بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندان پزشکی دانشکده پردیس انزلی در رابطه با راه های انتقال و پیش گیری از ایدز در کودکان در سال 1399

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ویروس HIV یکی از میکروارگانیسم های بیماری زا منتقل شونده از راه خون هست که به عنوان یک عامل خطر شغلی عمده در میان کارکنان مراقبت های بهداشتی مطرح می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پردیس انزلی در سال 1399 انجام شد.

مواد و روش ها:

 این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی میباشد که به صورت تمام شماری، تمامی دانشجویان رشته دندانپزشکی پردیس بین المل انزلی شامل ورودی های سال 1393 تا 1395 که به تعداد  150نفر بودند، وارد مطالعه شدند و به و سیله پرسشنامه محقق ساخته، میزان آگاهی دانشجویان، نوع نگرش آنان و همچنین عملکردشان در رابطه با ماهیت بیماری ایدز، راه های انتقال و روش های پیشگیری از این بیماری  با حضور پژوهشگر مورد سنجش قرار گرفت. سوالات پرسشنامه دارای چهار بخش مشخصات فردی و دموگرافیک، سوالات سنجش آگاهی، نگرش و  عملکرد بود.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد 55.3% نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه آگاهی متوسط و 44.7% آگاهی خوب داشتند. 76% از افراد مورد مطالعه از نگرش منفی،21.3% از نگرش متوسط و 2.7% از نگرش مثبت  برخوردار بودند. 3.3% از افراد مورد مطالعه از عملکرد ضعیف، 29.3% از عملکرد متوسط و 67.4 % از عملکرد خوب برخوردار بود . نتایج آزمون Spearman Correlation نشان داد ارتباطی بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد با سن شرکت کنندگان وجود ندارد (P>0.05) . نتایج آزمون T- test نشان داد اختلاف مشاهده شده در نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو جنس و در افراد با و بدون سابقه شرکت در دوره  های آموزشی از لحاظ آماری معنی دار نیست .(P>0.05) نتایج آزمون   ANOVAنشان داد اختلاف مشاهده شده در نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد بر حسب سال ورودی از لحاظ آماری معنی دار هست  .(P<0.05)

نتیجه گیری: 

 نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پردیس بین الملل انزلی در مورد بیماری ایدز وضعیت خوبی دارد ولی اکثر دانشجویان نگرش مثبتی  در مورد این بیماری ندارند. آموزش مداوم تا حدود زیادی در افزایش آگاهی و تبدیل نگرش منفی به مثبت در مورد این بیماری مفید خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!