تعیین شیوع، حساسیت آنتی بیوتیکی و توانایی تشکیل بیوفیلم در ایزوله های باکتریایی جدا شده از کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستیک فیبروزیس یک بیماری ژنتیکی است که با مرگ و میر بالای همراه است. کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس معمولا از عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از پاتوژن های باکتریایی رنج می برند. از اینرو هدف از این مطالعه تعیین شیوع، حساسیت آنتی بیوتیکی و توانایی تشکیل بیوفیلم در ایزوله های باکتریایی جدا شده از کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس است. این مطالعه مقطعی بر روی 8909 کودک دارای علایم بالینی و مشکوک به سیستیک فیبروزیس از ماه مارس 2015 تا آگوست 2017 در بیمارستان مرکزی طبی کودکان شهر تهران انجام شد. در ابتدا آزمایش غربالگری عرق انجام شد و سپس کشت خلط، حساسیت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن و توانایی تشکیل بیوفیلم به روش میکرو تیتر پلیت انجام گرفت. براساس معاینه بالینی و آزمایش غربالگری عرق 183 مورد (%2.05) شامل %56.2 مرد (103 نفر) و %43.7 زن (80 نفر) با میانگین سنی 2.93 سال برای سیستیک فیبروزیس مثبت بودند. هیچ رابطه معنادار آماری بین جنس و ابتلا به سیستیک فیبروزیس دیده نشد. 153 (%83.6) ایزوله جمع آوری شد. در 30 بیمار (%16.4) فلور نرمال جداسازی شد و در %7.2 نفر بیش از یک ایزوله باکتریایی جداسازی شد. سودوموناس آیروژینوزا شایعترین باکتری جدا شده بود و پس از آن استافیلوکوکوس اوریوس و کلبسیلا پنومونیه قرار گرفتند. حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که سودوموناس آیروژینوزا بیشترین مقاومت را نسبت به جنتامایسین (%11.7) و کمترین مقاومت را نسبت به پیپراسیلین-تازوبکتام (%2.3) دارد. با اینحال، همه ایزوله های کلبسیلا پنومونیه نسبت به سفوتاکسیم مقاوم بودند. ایزوله های استافیلوکوکوس اوریوس به ترتیب %83.4 و %16.6 حساس و مقاوم به متی سیلین بودند. از نظر توانایی تشکیل بیوفیلم %76، %67 و 72.5% از ایزوله های سودوموناس آیوروژینوزا، استافیلوکوکوس اوریوس و کلیسیلا پنومونیه مثبت بودند. مطالعه حاضر نشان می دهد که سودوموناس آیروژینوزا پاتوژن غالب جدا شده از کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس از شهر تهران است که بیشتر این ایزوله ها توانایی تشکیل بیوفیلم داشته، اما مقاومت آنتی بیوتیکی شدید در این ایزوله ها مشاهده نگردید. پیشنهاد می شود که مقاومت ضد میکروبی در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس و گروه های سنی مختلف به طور منظم و دقیق در مراکز درمانی پایش شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
397 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!