مطالعه ای پدیدارشناسانه فرآیند کسب شایستگی فناورانه معلمان ایران با هدف ارائه یک مدل بومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 پژوهش های انجام شده در موضوع کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های کلاس درس، نشان داده است که تلاش های صورت گرفته و هزینه های کلان مصرف شده در راستای توانمندسازی مهارت های رایانه ای معلمان، نتوانسته است تحولات مورد نظر را در نقش و فعالیت معلمان در مدارس ایجاد کند. از این رو، هدف پژوهش حاضر مطالعه ی پدیدارشناسانه فرآیند کسب شایستگی فناورانه معلمان ایران با هدف ارایه یک مدل بومی است.

روش ها

این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است؛ چراکه برای دستیابی به اهداف تحقیق از تجارب زیسته معلمان در دستیابی به شایستگی فناورانه در کلاس درس استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کیفی، تمام معلمان آموزش وپرورش شهرستان ارومیه است؛ با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و ملاحظه کردن ویژگی های مورد نظر در انتخاب نمونه، و قاعده اشباع نظری، با 22 نفر از معلمان (13 زن و 9 مرد) مصاحبه شد. مشارکت کنندگان در مدارس دولتی، هییت امنایی، هوشمند، غیرانتفاعی و روستایی (17 مدرسه مختلف) مشغول بودند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بود. دو تکنیک ضبط صدا و یادداشت برداری (با تاکید بر ضبط صدا) برای روش گردآوری داده ها استفاده گردید و طرح انجام مصاحبه، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از رویکرد چهار مرحله ای گیورگی (1970) در کدگذاری مصاحبه ها استفاده گردید. انجام فرآیند کدگذاری در نرم افزار MAXQDA10 انجام گرفت.

یافته ها

یافته های تحلیل کیفی حاکی از آن بود که فرآیند کسب شایستگی معلمان را می توان در پنج مولفه یا گام دسته بندی نمود که شامل مولفه های 1) ایجاد انگیزه/رغبت/علاقه در معلمان شامل زیرمولفه های: «تغییر در دریافتی معلمان»، «تاثیرگذاری روی جایگاه معلمان»، «ایجاد احساس نیاز»، «دسته بندی معلمان بر اساس دانش پیشین»، «توجه به زمان بندی برگزاری دوره ها»، «تغییر نوع نگاه به شغل معلمی»، و «انتخاب استاد مناسب»؛ 2) برنامه ریزی، شامل زیر مولفه های «سطح بندی معلمان (نیازسنجی)»، «تعیین برنامه درسی (سرفصل های آموزشی)»، «تعیین استاد مناسب»، «تعیین مکان مناسب» و «تعیین زمان مناسبم؛ 3) «شروع فرآیند یادگیری» شامل زیر مولفه های «آموزش سخت افزارها»، «آموزش نرم افزارها»، «آموزش مساله گشایانه»، «آموزش سواد اطلاعاتی»، «تسهیل دسترسی به منابع آموزشی» و «حمایت و پشتیبانی»؛ 4) پیاده سازی فرایند یادگیری شامل زیر مولفه های «دوره های آماده سازی بدو خدمت»، «دوره های آموزشی ضمن خدمت»، «دوره های تخصصی مدارس» و «دوره های آموزشی بیرون از مدارس»؛ و 5) «نهادینه ساختن شایستگی فناوری» شامل زیر مولفه های «آموزش مسئله گشایانه»، «نهادینه ساختن همکاری بین معلمان» و «نهادینه ساختن دوره های پیگیری آموزش ها و یادگیری» است.

نتیجه گیری :

این مدل با نگاه به نیازهای معلمان، شرایط و ساختار اداری آموزش وپرورش، امکانات مدارس، وضعیت برگزاری دوره ها، همکاری بین معلمان و غیره ارایه شده است. در این مدل سعی شده است تمام عوامل تاثیرگذار در فرآیند کسب شایستگی فناوری معلم مطمح نظر قرار گرفته و هر کدام از آن ها بر اساس محتوای مصاحبه ها در گام مربوطه ملاحظه شود. این مولفه ها یا گام ها هر چند ساختاری سلسله مراتبطی و مرحله به مرحله ای می توانند داشته باشند ولی در بسیاری از مواقع قابلیت بازگشت و شروع از مرحله قبلی نیز می توانند دارا باشند. امید است این مدل که مبتنی بر واقعیت زیسته موجود معلمان در ایران بنا نهاده شده است، گامی در راستای توسعه الگویی مناسب برای سازمان آموزش وپرورش و دیگر سازمان ها در زمینه کسب شایستگی فناوری کارکنان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
847 تا 866
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2290941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!