بررسی نقش استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار در یادگیری زبان انگلیسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

با گسترش زیرساخت های فناوری و افزایش ضریب نفوذ گوشی های هوشمند، استفاده از فناوری های نوین و برنامه های کاربردی در بین عموم مردم و خصوصا نسل جوان به سرعت رو به افزایش است. استفاده از این برنامه های کاربردی نه تنها ارتباطات اجتماعی در بستر فضای مجازی را افزایش می دهد، بلکه می تواند روند انجام تکالیف و پروژه های دانش آموزی و دانشجویی را از ابتدا (جستجوی منابع) تا انتها (نگارش گزارش) تسریع و تسهیل نماید. بدیهی است که استفاده از فناوری های نو نیازمند بهره گیری از مهارت ها و راهبردهای خاص برای تعامل موفق و سودمند با محیط های مجازی و فناوری است. در پژوهش های انجام شده در ارتباط باسواد اطلاعاتی فهرست بلندی از مهارت های موردنیاز کاربران فناوری در قرن بیست و یکم جهت مدیریت چالش های استفاده از ابزارهای جدید فناوری ارایه می شود. قطعا یکی از مهارت های پایه و مهم که هنگام کار با واژه پردازها  موردنیاز است تایپ سریع و صحیح کلمات جهت ورود داده و دریافت بازخورد مناسب از سیستم یا کاربران دیگر می باشد. مهارت تایپ سریع و درج صحیح کلمات در بهره گیری از فضای مجازی و استفاده موثر از بسیاری از برنامه های  کاربردی لازم است و عدم تسلط به نحوه ی ورود صحیح اطلاعات می تواند درروند نصب یا اجرای برنامه ها اختلال ایجاد کند. هدف این پژوهش بررسی نقش استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار در یادگیری زبان انگلیسی است.

روش ها

203 دانشجوی درس زبان عمومی در این پژوهش شرکت نمودند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نحوه استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار توسط شرکت کنندگان به وسیله ی پرسشنامه ی استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار (ASUS) مورد ارزیابی قرار گرفت. این پرسشنامه نحوه ی استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار را با در نظر گرفتن پنج مولفه موردبررسی قرار می دهد: اهمیت مهارت هجی کلمات، آگاهی از نحوه کار با نرم افزار، ارزش آموزشی نرم افزار، عملکرد نرم افزار در تصحیح غلط ها و نقش نرم افزار در اصلاح اشتباهات دیکته ای و نگارشی. یادگیری زبان بر اساس فعالیت های کلاسی و آزمون نهایی درس زبان عمومی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

نتیجه ضریب همبستگی نشان داد که رابطه ی مثبت و معناداری بین یادگیری زبان و استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار و 4 مولفه ی آن وجود دارد؛ درحالی که قوی ترین ضرایب همبستگی مربوط به مولفه ی اول یعنی اهمیت مهارت هجی کردن در یادگیری زبان هنگام کار با نرم افزار (r=.215, p <.01) و  مولفه ی سوم یعنی ارزش آموزشی نرم افزار (r=.214, p <.01) است. نتیجه ی رگرسیون نشان داد که این دو مولفه تسهیل کننده ی یادگیری زبان هستند و می توانند به طور معناداری بیش از 10% از واریانس آن  را پیش بینی نمایند.

نتیجه گیری: 

پژوهش حاضر نشان داد نگرش به استفاده از نرم افزار اصلاح خودکار کلمات ارتباط معناداری با یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه دارد. اهمیت مهارت هجی و آگاهی از ارزش آموزشی نرم افزار جز مولفه های تسهیل کننده ی یادگیری زبان بود، درحالی که سرفصل درس زبان عمومی بر یادگیری لغات، خواندن و فنون یادگیری متمرکز است. پیشنهاد می شود پژوهش هایی بر نقش نرم افزار خودکار در کلاس هایی که بیشتر بر مهارت های شفاهی تمرکز دارند نیز صورت بگیرد. همین طور نقش این نرم افزارها را در ارسال پیامک از طریق سرویس پیام کوتاه یا میکرو وبلاگ ها (نظیر تویتر) در یادگیری زبان موردبررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
511 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!