شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات در سرویس های سواری اشتراکی با استفاده از منطق فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه در شهرهای بزرگ و در شبکه جاده ای، تراکم ترافیک و مدیریت آن به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، که نتیجه این تراکم ترافیک علاوه بر مشکلات روحی و جسمی که برای شهروندان ایجاد میکند، چیزی بجز افزایش مصرف سوخت، تشدید آلودگی هوا و هدر رفت زمان و انرژی نیست. یکی از راه حل های نوظهور برای مدیریت ترافیک و حمل و نقل بحث سواری های اشتراکی است که در آن راننده صندلی های خالی موجود در وسیله نقلیه خود را با افرادی که دارای برنامه سفر و زمانی مشترکی با او هستند به اشتراک میگذارد، که این روش علاوه بر کاهش هزینه و انرژی که هم برای مسافر و هم راننده بدنبال دارد، موجب افزایش کارایی شبکه حمل و نقل و کاهش ترافیک و معضلات ناشی از آن میشود. یکی از مسایلی که در سرویس های سواری اشتراکی از اهمیت بالایی برخوردار است بحث نقاط ملاقات است، اهمیت این موضوع از آن جهت است که در سرویس های سواری اشتراکی راننده ها به دنبال کاهش مسافت طی شده و مصرف سوخت برای رسیدن به مسافر هستند، از طرف دیگر هم هر یک از مسافران دارای پنجره زمانی مشخصی بوده و خیلی از آنها میخواهند  مسافتی را برای رسیدن به یک مکان امن و راحت پیاده روی کنند. از آنجایی که متغیر های این تحقیق که شامل: شیب، سرعت معبر، عرض معبر، فاصله تا تقاطع، مسافت پیاده روی مسافر و میزان انحراف از مسیر راننده است، متغیر هایی، پیوسته، زبانی و غیر دقیق هستند و یک سیستم پیوسته محسوب میشود، استفاده از منطق فازی پیشنهاد شده است. لذا، در این پژوهش با تلفیق منطق فازی و سیستم های اطلاعات مکانی راهکاری جهت شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات ارایه گردیده است.در این تحقیق منطقه مورد مطالعه کلانشهر تهران میباشد. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که با افزایش تعداد نقاط ملاقات موجود، تعداد نقاط ملاقات مناسب و نرخ تطبیق به اندازه 15 درصد افزایش پیدا میکند و همچنین میزان انحراف از مسیر اصلی برای راننده تقریبا 14 درصد و مسافت طی شده توسط مسافر برای رسیدن به نقطه ملاقات تا 40 درصد کاهش میابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 101
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2292308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!