فون مورچه های باغ های انجیر استهبان (فارس) همراه با گزارش گونه مورچه (Hymenoptera: Formicidae) Tapinoma karavaievi در جایگاه شکارگر زنبور گرده افشان انجیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انجیر (Ficus carica L.) محصولی مهم برای مصرف تازه خوری و خشک در سطح جهان شناخته می شود. استان فارس و شهرستان استهبان با بیش از 95 درصد باغ های انجیر خوراکی مهم ترین تولیدکننده انجیر در ایران هستند. مورچه ها روی برهمکنش بین انجیر و سایر هم زیستان انجیر به ویژه زنبورها تاثیر می گذارند. با توجه به فراوانی مورچه ها در انجیرستان ها و همچنین وجود گزارش هایی مبنی بر خسارت مستقیم و غیر مستقیم آنها به انجیر، این پژوهش طی سال های 1397 تا 1398 با محوریت بررسی فون مورچه ها در باغ های انجیر شهرستان استهبان صورت گرفت. براساس نتایج این پژوهش، 11 گونه مورچه متعلق به هشت جنس و سه زیرخانواده شناسایی شد. در بین گونه های جمع آوری شده، گونه هایMessor caducus ، M. ebeninus، Pheidole koshewnikovi و Trichomyrmex destructor از زیرخانواده Myrmicinae، گونه های Lepisiota dolabellae و Cataglyphis livida از زیرخانواده Formicinae و گونه Tapinoma karavaievi از زیرخانواده Dolichoderinae برای نخستین بار در استان فارس گزارش شد؛ به علاوه مطالعه حاضر نشان داد گونه Tapinoma karavaievi در جایگاه شکارگر زنبور گرده افشان انجیر باعث خسارت احتمالی به باغ های انجیر می شود. این نخستین گزارش خسارت احتمالی گونه Tapinoma karavaievi به انجیر در سطح جهان محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!