ادله فقهی نظریه تخییری بودن حق قصاص
مطابق با نظریه تخییری بودن حق قصاص، ولی دم و مجنی علیه میان قصاص و مطالبه دیه مخیرند. درمقابل، طرفداران نظریه تعیینی بودن حق قصاص معتقدند اولیای دم و مجروحان در جنایات عمدی، بدون رضایت جانی، حق مطالبه دیه را ندارند. قانون گذار جمهوری اسلامی از ابتدا نظریه تعیینی را به دلیل شهرت فتوایی، مبنای قانون مجازات اسلامی قرار داد. اما از آنجا که این نظریه در عمل با مشکلات و تبعات منفی ای ازقبیل هدر رفتن خون مقتول مواجه است، قانون گذار در سال 1392 به تبعیت از برخی فقها تصویب کرد در مواردی که قصاص مشروط به رد فاضل دیه است ولی دم حق مطالبه دیه را دارد. با این همه، برخی از مشکلات عملی نظریه تعیینی کماکان باقی است و تنها راه رفع این مشکلات، حاکمیت نظریه تخییری بودن حق قصاص در قانون است. اما قانون گذار با تصور این که ادله این نظریه در فقه امامیه شاذ و مبانی آن ضعیف است آن را مبنای قانون قرار نداده است. این نوشتار سعی دارد اثبات کند این نظریه شاذ نیست و ادله فقهی آن از اتقان لازم برخوردار است.
-
واکاوی بایسته های قاعده گذاری تقنینی در قاعده تعدد مادی جرایم تعزیری
احمد رحیمی*، محمدابراهیم شمس ناتری،
نشریه دانش حقوق عمومی، پاییز 1403 -
محک عوامل رافع مسئولیت کیفری در سنجه عدالت
، احمد رحیمی*
فصلنامه مجلس و راهبرد، تابستان 1403 -
بررسی قلمرو و حکم تجری در فقه امامیه و شمول آن بر جرائم ناتمام
محمد ابراهیم شمس ناتری*،
فصلنامه فقه و اصول، پاییز 1398 -
تاملی در نظریه تعیینی بودن حق قصاص در قتل عمد
سیدهاشم آل طه، *
مجله پژوهش های فقهی، زمستان 1397