بررسی تاثیر سوء مصرف استروئید آنابولیک آندروژنی بر باروری مردان: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علاقه جوانان به ورزش های قدرتی سبب استفاده زیاد استروییدهای آنابولیک (AAS) بدون توجه به عوارض طولانی مدت آن شده است. از این رو، مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تاثیر داروهای AAS بر باروری مردان انجام شد.

روش کار

در راستای هدف مطالعه مروری حاضر، جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، Irandoc، ISC، Science Direct، Proquest ، Pubmed، Scopus و Magiran با کلید واژه های داروهای انرژی زا، باروری مردان، اسپرماتوژنز، استرویید آنابولیک آندروژنی و AAS بدون محدودیت سال انجام شد. از مجموع 8453 مقاله استخراج شده، پس از بررسی عنوان، چکیده و معیارهای ورود و خروج، در نهایت 33 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

داروهای AAS عوارض طولانی مدتی بر سیستم باروری مردان دارند؛ به طوری که اسپرماتوژنز را از طریق 4 مکانیسم اولیه شامل اثرات مستقیم بر سلول های جنسی، تغییر محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه، اختلال عملکرد نعوظ یا انزال و کاهش میل جنسی مختل می کند. همچنین با مهار بازخورد منفی در سطوح LH و FSH نیز سبب کاهش تولید تستوسترون و سرکوب اسپرماتوژنز می گردد. اکثر عوارض پس از قطع مصرف، برگشت پذیرند، اما مصرف طولانی مدت در سنین باروری و مراحل تکامل بیضه سبب اختلال در آنالیز مایع منی و پارامترهای عملکردی اسپرم می شود و امکان پاسخ به درمان جایگرین هم وجود ندارد. هنوز اطلاعات کافی برای زمان مورد نیاز جهت برگشت قدرت باروری مردان بعد از قطع مصرف گزارش نشده است.

نتیجه گیری

مصرف بی رویه داروهای AAS اثرات نامطلوب درازمدتی بر سلامت باروری مردان دارد، از این رو وجود اقلام متنوع و ناشناخته دارو در بازار، حجمه تبلیغات در باشگاه ها و فضای مجازی و مصرف زیاد دارو بدون توجه به عوارض آن، نیازمند اقدامات مدیریتی جهت حل این معضل بهداشت جهانی و حفظ سلامت باروری مردان دارد ، لذا آموزش به جامعه، ورزشکاران، مربیان و ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!