یافته های الکتروکاردیوگرافی مرتبط با ایسکمی میوکارد در بیماران با علایم غیر قلبی مراجعه کننده به اورژانس نمازی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ایسکمی میوکاردی خاموش بعنوان وجود شواهد عینی از ایسکمی قلبی در غیاب ناراحتی قفسه سینه یا یکی از علایم معادل آنژین تعریف میشود. هدف مطالعه حاضر، بررسی یافته های الکتروکاردیوگرافی (ECG) مرتبط با ایسکمی قلبی در بیماران غیرقلبی مشکوک به ایسکمی میوکاردی خاموش مراجعه کننده به اورژانس بود.

روش کار

 مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مقطعی گذشته نگر (فروردین تا اسفند 1397) بر روی بیماران بزرگسال با شکایت غیرقلبی مراجعه کننده به اورژانس نمازی شیراز، در جنوب ایران با سطح 1 و 2 تریاژ و شک به ایسکمی میوکاردی خاموش انجام گرفت که برای ایشان ECG و دو نوبت تست تروپونین پس از ورود به اورژانس، انجام شده باشد.  بیماران ترومایی، سطح تریاژ 3-5، بیماران با درد قفسه سینه تیپیک، و بیماران با تشخیصST-Elevation Myocardial Infarction (STEMI) از مطالعه خارج شدند.داده های دموگرافیک، نتیجه دو نوبت آزمایش تروپونین و یافته های مرتبط با ایسکمی قلبی در ECG شامل ST depression و T inversion بررسی شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد. 

یافته ها

 در مجموع، 180 بیمار وارد مطالعه شدند. میانگین سن بیماران 01/15± 3/69 سال بود. 92 بیمار (1/51%) مرد بودند.ST depression  و T inversion بترتیب در ECG 90 (50%) و 88 (9/48%) بیمار یافت شد. وجود یکی از یافته های ST depression یا T inversion در 168 (3/93%) بیمار مشاهده گردید. بین میانگین سنی، جنسیت و علت مراجعه با داشتن ST depression یا T inversion ارتباط معنادار آماری دیده نشد. آزمایش مثبت تروپونین در هر دو مرحله در 23 (8/12%) و آزمایش هر دو مرحله منفی در 4/59% بیماران مشاهده گردید. بین داشتن حداقل یک نوبت تروپونین مثبت و داشتن یافته های ST depression و T inversion ارتباط معنادار آماری وجود نداشت (بترتیب P-value برابر با 56/0 و 9/0).

نتیجه گیری

 ST depression و T inversion در ECG نیمی از بیماران وجود داشت. آزمایش تروپونین دو نوبت مثبت و دو نوبت منفی به ترتیب در 8/12% و 4/59% بیماران مشاهده شد. این یافته بیانگر آن است که تطبیق یافته های ECG و آزمایش تروپونین چند مرحله ای در تشخیص نهایی ایسکمی قلبی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، اما تغییرات ECG در بیماران با شکایت غیرقلبی حتما نشانگر انفارکتوس قلبی نیست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!