بهبود تحمل به شوری در گیاه کلزا توسط پرایمینگ ترکیبی پراکسید هیدروژن و اکسید نیتریک در شرایط عادت دهی و بدون عادت دهی به شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، تاثیر پرایمینگ بذور با پراکسید هیدروژن (H2O2)، اکسید نیتریک (NO) یا ترکیب H2O2+NO بر پاسخ های گیاه کلزا به شوری در شرایط عادت دهی و  بدون عادت دهی به شوری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل از سنجش صفات وزن خشک ساقه و ریشه به همراه سنجش مالون دی آلدیید (MDA) نشان دادند که کاربرد غلظت اندک کلرید سدیم (50 میلی مولار) به عنوان عامل عادت دهی به شوری، نتوانست باعث تخفیف اثرات زیانبار شوری بالا (200 میلی مولار) شود. در عین حال، در شرایط عادت دهی، پرایمینگ بذور با H2O2یا NO باعث تخفیف اثرات تنش شوری بر رشد کلزا شد، هرچند بیشترین تخفیف توسط ترکیب H2O2+NO به دست آمد. جالب توجه این که در گیاهان بدون عادت دهی به شوری، تنها پرایمینگ ترکیبی بذور با H2O2+NO در بهبود تحمل به شوری موثر بود. این تخفیف تنش توسط پرایمینگ ترکیبی در شرایط شوری، با کاهش انتقال سدیم به اندام هوایی، افزایش مقدار اسید سالیسیلیک، فلاوونوییدها و فعالیت آنزیم فنیل آلانین آمونیالیاز همراه بود. پرایمینگ بذور با پراکسید هیدروژن در شرایط غیر شور، باعث افزایش مقدار NO داخلی شد. همچنین، پرایمینگ بذور با ترکیب H2O2+NO از طریق کاهش MDA و H2O2داخلی وافزایش فعالیت آنزیم های سیستم آنتی اکسیدان، باعث حفظ تمامیت غشاها و در نتیجه بهبود رشد در شرایط شوری گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که پرایمینگ ترکیبی بهتر از پرایمینگ تنها توانست اثرات زیانبار شوری در گیاه کلزا را تخفیف دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
27 تا 43
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2300717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!