کباب، غذایی خوشمزه اما آلوده به ترکیبات زیان آور: مروری از شواهد به توصیه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

کباب کردن یکی از سنتی ترین شیوه های طبخ مواد غذایی به ویژه گوشت است که سبب تولید هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و آمین های آروماتیک هتروسیکلیک می گردد. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان بیشتر این ترکیبات، به ویژه بنزو (آ) پیرن یا فنیل ایمیدازوپیریدین را برای انسان سرطان زا دانسته است. مقادیر این ترکیبات در کباب، به طور کامل به شیوه ی کباب کردن بستگی دارد. هدف از انجام مطالعه ی مروری حاضر، ارایه ی شواهد و راهکارهایی برای کاهش تولید این ترکیبات در هنگام کباب کردن بود.

روش ها

مطالعه ی مروری حاضر شامل مقالات جستجو شده در پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی تا دسامبر سال 2020 بود. معیار ورود به مطالعه شامل مقالات اصیل پژوهشی بود که به مقایسه ی عوامل قابل کنترل در غلظت بنزو (آ) پیرن یا فنیل ایمیدازوپیریدین تولید شده در کباب پرداخته بودند.

یافته ها

نتایج نشان داد میزان آلودگی به ترکیبات بنزو (آ) پیرن و فنیل ایمیدازوپیریدین گوشت های کباب شده، به طور کامل به عواملی نظیر درجه ی حرارت و مدت زمان کباب کردن، نوع سوخت مصرفی، فاصله از منبع گرما، چاشنی ها و میزان چربی گوشت بستگی دارد.

نتیجه گیری

کاهش دریافت هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و آمین های آروماتیک هتروسیکلیک از کباب، از طریق کاهش مدت زمان و درجه ی حرارت کباب کردن، استفاده از گاز به جای زغال و چوب، افزایش فاصله ی گوشت از آتش، استفاده از چاشنی ها، استفاده از گوشت های بسیار کم چرب و حذف پوست از مرغ، امکان پذیر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 383
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!