ژئوشیمی رادیو ایزوتوپ های Rb-Sr و Sm-Nd و پتروژنز توده های نفوذی مرتبط با کانی سازی مس پورفیری غنی از طلای منطقه اکتشافی ماهرآباد (شمال هنیچ)، شرق ایران

چکیده:

منطقه اکتشافی مس پورفیری غنی از طلای ماهرآباد در قسمت شرقی بلوک لوت و شرق ایران واقع شده است. ماهر آباد نخستین کانی سازی طلا - مس پورفیری که در شرق ایران کشف شده است. پانزده توده نفوذی (ایوس میانی با سن 39 میلیون سال) مرتبط با کانی سازی با ترکیبی از دیوریت تا مونزونیت شناسایی شد. توده های مونزونیتی نقش مهم در کانی سازی مس- طلا داشته اند. پورفیریهای مرتبط با کانی سازی توده های نفوذی نوع I، متاآلومینوس، کالک آلکالن غنی از پتاسیم تا شوشونیتی هستند که در رژیم تکتونیکی جزایر قوسی تشکیل  شده اند. این سنگها با میانگین ویژگیهای ژیوشیمیایی 59% <SiO2، 15% < Al2O3، 2% > MgO،  3% < Na2O، ppm 870 < Sr، ppm 18> Y، ppm 92/1 > Yb؛ 55 < Sr/Y، LREE متوسط، بطور نسبی HREE کم، غنی شدگی عناصر LILE (Sr، Cs، Rb، K و Ba) و نسبت به عناصر HFSE (Nb، Ta، Ti، Hf و Zr) مشخص می شوند. آنها بطور شیمیایی شبیه برخی از آداکیت ها هستند، اما ویژگیهای ژیوشیمیایی متفاوتی نیز با آداکیت های نرمال دارند شامل مقدار K2O ، نسبت K2O/Na2O، YbN و i(87Sr/86Sr) بالاتر و Mg#، N(La/Yb)، N(Ce/Yb) و   εNdکمتر در سنگهای ماهرآباد. این سنگها از نظر مقدار Sr، Sr/Y و الگوی عناصر REE نرمالیزه شده بیشتر شبیه کالک  آلکالن های غنی از پتاسیم تا شوشونیت هستند تا آداکیت. نسبت ایزوتوپ اولیه (87Sr/86Sr)i و i(143Nd/144Nd) اولیه با توجه به سن 39 میلیون سال محاسبه شد (اطلاعات منتشر نشده). نسبت ایزوتوپ اولیه (87Sr/86Sr)i  در هورنبلند مونزونیت پورفیری بین7047/0 تا 7048/0 بوده است. نسبت (143Nd/144Nd)i اولیه نیز بین 512694/0 تا 512713/0 می باشد. میزان ایزوتوپ اولیه εNd بین 45/1 تا 81/1 است. براساس داده های ایزوتوپی ماگمای اولیه از اسلب اقیانوسی منشا گرفته است. ذوب بخشی جبه هیبرید شده بوسیله مذاب غنی از سیلیکای مشتق شده از اسلب و یا ورود یک ماگمای التراپتاسیک مشتق شده از جبه غنی شده در طول یا قبل از تشکیل و مهاجرت ماگما می تواند مقدار K2O و نسبت K2O/Na2O بالا را توضیح دهد. اگر چه که مقداری از پتاسیم می تواند بوسیله هضم سنگهای رسوبی غنی از پتاسیم در طول جایگزینی ماگما اضافه شده باشد. مقادیر Mg# کم و MgO، Cr و Ni نسبتا کم دلیل بر محدود بودن واکنش بین ماگما و پریدوتیت لبه جبه است. مدل منشایی نشان   می دهد که ذوب بخشی درجه بالا (بیش از 30 درصد) آمفیبولیت گارنت دار (کمتر از 10 درصد گارنت) تا آمفیبولیت و عدم حضور پلاژیوکلاز به عنوان کانی باقیمانده در منشاء می تواند مقادیر متوسط Y و Yb، N(La/Yb) کم، نسبت Sr/Y بالا و عدم آنومالی منفی Eu در سنگهای ناحیه را نشان دهد. ویژگی ژیوشیمیایی این سنگهای گرانیتوییدی یک راهنما را برای اکتشاف آینده کانسارهای مس پورفیری در شرق ایران نشان می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!