بهینه سازی فرایند تخمیر نیمه پیوسته برای تولید آنتی بادی های مونوکلونال از سلول هیبریدوما با الگوریتم ژنتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این پژوهش، بهینه سازی فرایند کشت نیمه پیوسته سلول های هیبریدوما برای تولید بیش ترین آنتی بادی مونوکلونال به کمک الگوریتم ژنتیک در طول دوره ی کشت ده روز است. متغیرهای مستقل نرخ خوراک روزانه سوبسترات (گلوکز و گلوتامین) در دو حالت ثابت و متغیر  و تابع هدف میزان تولید مونوکلونال آنتی بادی است. به منظور مدل سازی فرایند کشت نیمه پیوسته هیبریدوما از یک مدل سینتیکی هفت مرحله ای  و برای حل دسته معادله های دیفرانسیل (معادله های حاکم) از روش رانگ گوتای مرتبه چهارم اصلاح یافته (Ode45) در  محیط  نرم افزار  متلب استفاده شد. نتیجه های به دست آمده از پژوهش نشان می دهد  میزان مونوکلونال آنتی بادی تولیدی در حالت  نرخ خوراک ثابت و متغیر (دوره کشت ده روزه)  به ترتیب 233 و 314 میلی گرم است  به عبارتی  بهینه سازی خوراک در حالت متغیر  نسبت به حالت ثابت نرخ خوراک افزایش 34 درصدی در تولید فراورده را نشان می دهد. برای صحت سنجی مدل از  نتیجه های تجربی به دست آمده از پژوهش های ترمبلی و همکاران و در پژوهش دیگر نوسط میگویل و همکاران استفاده شد. داده های به دست آمده نشان از تطابق خوبی (با اختلاف 4/1 درصد)  با پژوهش ترمبلی  و به نسبت مناسب با پژوهش میگویل (با اختلاف  2/13 %)  دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 336
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2304634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!