اثر سالیسیلیک اسید و متیل‎ ‎‏ جاسمونات بر تولید فنل، فلاونوئید و رنگدانه های کالوس گیاه پروانش ‏‏(‏Catharanthus roseus L.‎‏)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محرک های غیر زیستی سالیسیلیک اسید (SA) و متیل جاسمونات (MJ) می توانند سبب افزایش تولید متابولیت های ثانویه گیاهان شوند. در این پژوهش، اثر SA و MJ بر وزن تر، میزان فلاونویید، فنل کل و رنگدانه های کالوس پروانش در دو آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی مطالعه شد. فاکتور اول در هر آزمایش غلظت محرک غیر زیستی SA یا MJ در چهار سطح صفر، 50، 100 و 200 میکرومولار و فاکتور دوم، مدت زمان استفاده از غلظت های مختلف محرک ها در دو سطح  5 و 10 روز بود که هر دو آزمایش با سه تکرار انجام شدند. بر اساس نتایج اثر متقابل زمان و SA بر کلیه صفات، به غیر از وزن تر کالوس و آنتوسیانین، معنی دار شد و اثر متقابل زمان و MJ بر میزان فنل کل، کلروفیل و کاروتنویید معنی دار گردید (01/0<p). بیشترین میزان فنل کل (123/55 میلی گرم در گرم وزن تر) مربوط به تیمار 100 میکرو مولار MJ در 5 روز بود و بیشترین میزان فلاونویید (467/21 میلی گرم در گرم وزن تر) در تیمار 50 میکرو مولار SA در 5 روز به دست آمد. بنابراین، غلظت های 50 و 100 میکرومولار محرک های غیر زیستی SA و MJ در 5 روز می توانند برای افزایش میزان فلاونویید و فنل کل کالوس پروانش مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!