بررسی اثر کازئین فسفوپپتید-آمورفوس کلسیم فسفات (CPP-ACP) بر استحکام باند ریز کششی (TBSμ) فیشورسیلانت در مقایسه با فلوراید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاربرد کازیین فسفوپپتید-آمورفوس کلسیم فسفات (CPP-ACP) در کنار سایر روش های پیشگیری مانند فلورایدتراپی و فیشورسیلانت، ریسک پوسیدگی دندانی را کاهش می دهد. هدف از این پژوهش، بررسی اثر CPP-ACP بر استحکام باند ریزکششی فیشورسیلانت در مقایسه با فلوراید می باشد.

روش بررسی

این مطالعه آزمایشگاهی روی 12 دندان مولر سوم کشیده شده در دو گروه انجام شد. در گروه 1 (کنترل)، مینا با APF %1/23 به مدت 4 دقیقه پیش درمانی شد و در گروه 2 GC Tooth Mousse به مدت 3 دقیقه بکار رفت. مینا به مدت 30 ثانیه با اسید فسفریک 37% اچ شد. سپس ادهزیو2 Single Bond طبق دستور کارخانه سازنده، بکار رفت و فیشورسیلانت Clinpro قرار داده شد. سپس نمونه های دمبلی شکل (mm21) با برشهای متعدد دندان بدست آمد و توسط دستگاه Microtensile Test MTD-500 plus تحت نیروی کششی (mm/min1) قرار گرفت. داده ها پس از ثبت در نرم افزار آماری 17SPSS با استفاده از آزمونهای Shapiro-Wilks،T-test و Fisher Exact-Test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

میانگین و انحراف معیار TBSµ در گروه 1 و 2 بترتیب، 3/06 ± 19/54 و 5/53 ± 27/2 مگاپاسکال بود. استحکام باند گروه 2 بطور معنی داری بیشتر از گروه 1 بود (0/001=P-value). بیشتر شکست ها بصورت کوهزیو بود و اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (0/266=P-value).

نتیجه گیری

کاربرد GC tooth mousse در مقایسه با 1/23% APF سبب افزایش استحکام باند ریزکششی فیشورسیلانت شد. در نتیجه می توان CPP-ACP را بطور ایمن قبل از فیشورسیلانت بکار برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 91
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2305982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!