منشاءیابی و ارزیابی وضعیت آلودگی گرد و غبار خیابانی شهر اهواز به برخی عناصر سنگین

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه با هدف منشاء یابی و تعیین میزان آلودگی گرد و غبار خیابانی شهر اهواز به فلزات سرب، روی و مس انجام شد. بدین منظور از گرد و غبار معابر و خیابان های 69 نقطه و خاک سطحی (5-0 سانتی متری) 23 نقطه ی شهر اهواز در بهمن ماه 1393 نمونه برداری و الگوی توزیع اندازه ذرات آن-ها به روش پراش پرتو لیزر، مقادیر آنیون ها و کاتیون های محلول به روش کروماتوگرافی یونی و غلظت فلزات سنگین در نمونه های جمع-آوری شده با استفاده از دستگاه ICP تعیین گردید. نتایج نشان داد که توزیع اندازه ذرات گرد و غبار در نمونه های مورد بررسی دارای الگوی توزیع دوقله ای با فراوانی بیشتر ذرات در اندازه سیلت و سپس شن ریز است. به گونه ای که 57 تا 89 درصد ذرات گرد و غبار جمع آوری شده را سیلت و 5 تا 16 درصد ذرات را شن ریز تشکیل می دهد. بررسی ترکیب شیمیایی ذرات گرد و غبار از لحاظ میزان آنیون ها و کاتیون های محلول نیز حاکی از فراوانی یون های سدیم، کلسیم، کلراید و سولفات در نمونه های جمع آوری شده است که در مقایسه با خاک های منطقه مقادیر بسیار بیشتری را نشان می دهد. نتایج نشان داد که میانگین غلظت تمامی فلزات مورد بررسی از متوسط خاک های منطقه و پوسته ی فوقانی زمین بیشتر بوده و به صورت روی ˂ مس ˂ سرب می باشد. همچنین نتایج نشان داد که گرد و غبار خیابانی شهر اهواز در رابطه با عناصر مطالعه شده در وضعیت آلودگی زیاد قرار دارد. متوسط شاخص آلودگی یکپارچه ی نمرو 26/7 به دست آمد که آلودگی زیاد گرد و غبار خیابانی را در شهر اهواز نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 39
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2309248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!