بررسی مقایسه زمان بندی فعالیت الکترومیوگرافی عضلات ثبات دهنده ستون فقرات در طی رخدادهای مختلف روزانه در افراد مبتلا به کمر درد و سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف امروزه کمردرد یکی از شایعترین مشکلات اسکلتی-عضلانی در جوامع مختلف است. هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسه زمان بندی فعالیت الکترومیوگرافی عضلات ثبات دهنده ستون فقرات در طی رخدادهای مختلف روزانه در افراد مبتلا به کمر درد و سالم بود. مواد و روش ها در این مطالعه، 24 مرد دارای کمر درد مزمن غیر اختصاصی و سالم (30 تا 55 سال) انتخاب شدند. زمان شروع فعالیت عضلات ارکتور اسپاین کمری، ارکتور اسپاین سینه ایی، سرینی بزرگ، عرضی شکم و مولتی فیدوس کمری توسط دستگاه الکترومیوگرافی سطحی در دو حرکت برخاستن و بلند کردن شی از روی زمین ثبت شد. یافته ها یافته ها نشان داد که زمان شروع فعالیت عضلات مولتی فیدوس کمری (راست و چپ) (0/000=p)، سرینی بزرگ (راست و چپ) (000/0=p) و عرضی شکم (راست و چپ) (000/0=p) در حرکت بلند کردن شی از روی زمین معنادار است . همچنین زمان شروع فعالیت عضله ارکتور اسپاین سینه ایی (راست) (390/0=p)، مولتی فیدوس کمری (چپ) (000/0=p)، گلوتیوس ماکزیموس (چپ) (000/0=p) و عرضی شکم (راست و چپ) (000/0=p) در حرکت بلند شدن از روی سطح نیز معناداری است. نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد زمان شروع فعالیت در عضلات عرضی شکم و مولتی فیدوس کمری در افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی نسبت به افراد سالم با تاخیر بوده است. همچنین اختلال در هماهنگی و تاخیر در وارد عمل شدن عضلات عرضی شکم و مولتی فیدوس کمری در هر چهار صورت حرکت منشاء اصلی اختلال و تاخیر در فعالیت عضلات سگمان های بالای و پایینی به صورت جبرانی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2315932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!