تخمین نیروی عکس العمل مفصل زانو با استفاده از آزمون های حرکتی پایه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

غربالگری حرکات عملکردی، یک روش ارزیابی حرکتی برای شناخت ریسک فاکتورها و تشخیص آسیب ها می باشد. از آن جا که یکی از مهم ترین عوامل آسیب، نیروی عکس العمل مفصل می باشد بنابراین هدف تحقیق حاضر، تعیین آزمون هایی است که با این نیرو ارتباط بیشتری دارند.

روش بررسی

نمونه تحقیق شامل 36 پسر 25-18 سال بود که بر حسب رتبه درصدی از آزمون غربالگری حرکات عملکردی انتخاب شدند. سن، قد، و وزن آزمودنی ها به ترتیب 94/2± 88/21 سال، 71/7± 57/179 سانتی متر و 85/11±67/72 کیلوگرم بود. فرود آزمودنی در آزمایشگاه با استفاده از سیستم ضبط حرکت، ثبت شد و بر اساس سیستم امتیازدهی خطای فرود، نمره گذاری شد. سپس نیروی عکس العمل مفصل زانو با استفاده از نرم افزار OpenSim محاسبه شد. نمره آزمودنی ها در آزمون های عملکردی اسکات تک پا، تعادل پویای Y، و سیستم امتیازدهی خطای فرود در زمان واقعی نیز ثبت شد. از روش تحلیل رگرسیون چندگانه برای تعیین آزمون هایی که ارتباط بیشتری با نیروی عکس العمل مفصل زانو دارند، استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که آزمون سیستم امتیازدهی خطای فرود به طور معناداری (ADJR2= 0.91, p≤0.000) نیروی عکس العمل مفصل زانو را پیش بینی می کند.

نتیجه گیری

مهم ترین شاخص برای میزان نیروی عکس العمل مفصل زانو در گروه سنی مورد تحقیق، تکنیک پرش می باشد. بنابراین می توان از نمره این آزمون یا در حقیقت تکنیک پرش برای تخمین نیروی عکس العمل مفصل زانو و در نتیجه پیش بینی آسیب فرود استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2315933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!