بررسی و مقایسه ارزش تغذیه ای، فعالیت آنتی اکسیدانی و فراسنجه های هضم برونتنی دانه و کنجاله پسته کوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی کینتیک تولید گاز در دانه و کنجاله پسته کوهی (بنه)، تولید گاز متان و تجزیه پذیری ظاهری ماده خشک از آزمایش های تولید گاز و Batch culture استفاده شد. تولید گاز نمونه ها در زمان های 2، 4، 6، 8، 12، 24، 48، 72، 96 و 120 ساعت پس از انکوباسیون اندازه گیری و فراسنجه های تولید گاز، دی اکسید کربن، متان، زمان متناظر با نصف بیشینه تولید گاز (t 0.5) و فراسنجه های محاسباتی نظیر پروتئین میکروبی، تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و انرژی متابولیسمی آن ها برآورد شد. بر اساس نتایج به دست آمده بین دانه و کنجاله بنه به لحاظ ترکیب شیمیایی اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (0/05<p). هرچند در رابطه با ترکیبات فنولی کل اختلاف معناداری مشاهده نشد، ولی میزان تانن متراکم دانه بالاتر از کنجاله به دست آمد (0/0001 < p). کنجاله بنه بالاترین نرخ تولید گاز را داشت (0/008<p). تعداد مول متان تولیدی در 24 ساعت انکوباسیون دارای تفاوت معنی داری بین تیمارهای آزمایشی بود. در مقایسه با کنجاله بنه، دانه بنه کمترین میزان متان تولیدی را به خود اختصاص داد (0/001<p). غلظت کل اسیدهای چرب فرار در دانه بنه نسبت به کنجاله بنه کاهش یافت (0/008<p). بالاترین میزان توده میکروبی در دانه بنه مشاهده شد (0/0003<p). ضریب تفکیک در دانه و کنجاله بنه به ترتیب برابر با 6/48 و 2/92 بود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که دانه و کنجاله بنه از پتانسیل هضمی نسبتا خوبی برخوردار هستند و در صورت داشتن یک برنامه ریزی مناسب می توان از آن در جیره حیوانات نشخوارکننده استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 71
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2316353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!