اندازه گیری میزان ماده آلوده کننده پلی کلرو بی فنیل ها (PCBs) در خاک منطقه طالقان و بررسی وجود عوامل بیولوژیک حذف کننده ی PCBs در این نمونه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف از مطالعه حاضر، اندازه گیری غلظت پلی کلرو بی فنیل ها در خاک اطراف ترانس های برق در منطقه طالقان کرج، و شناسایی و استخراج باکتری های تجزیه کننده پلی کلرو بی فنیل ها جهت حذف بیولوژیکی در محیط زیست بود.

مواد و روش ها

برای این منظور نمونه گیری از خاک اطراف ترانس های برق تعداد 5 ایستگاه در نقاط مختلفی که با استفاده از دستگاه GPS تعیین شده بود انجام گرفت. نمونه برداری خاک از عمق 20 سانتی متری در شرایط استریل و در ظروف شیشه ای صورت گرفت. تعداد 5 نمونه مورد بررسی قرار گرفت که از بین این 5 نمونه تنها 2 نمونه از نظر آلودگی با ترکیبات PCBs مثبت بودند و کاوش میکروبی در این دو نمونه انجام شد. دو نمونه مورد نظر که از لحاظ ترکیبات PCBs مثبت گزارش شدند هم به صورت مستقیم و هم به صورت رقیق شده کشت داده شدند. جهت شناسایی و تعیین باکتری-های تجزیه کننده ترکیبات پلی کلرو بی فنیل ها از محیط های کشت LB Broth، محیط های بلاد آگار و مک کانکی استفاده گردید.

نتایج و بحث

از نمونه های مورد بررسی در یکی از نمونه های مورد نظر میزان این ترکیبات برابر 3 قسمت در میلیون بود و در نمونه دوم میزان ترکیبات PCBs 02/0 قسمت در میلیون بود . در نمونه های T1 و T2 که به صورت مستقیم کشت داده شدند باسیل های گرم منفی رشد کرده و قابل مشاهده بودند. در نمونه T1 رقیق شده هیچ باکتری رشد نکرد از طرفی در نمونه T2 رقیق شده کوکسی رشد و قابل مشاهده بود. نمونه T2 رقیق شده که حاوی کوکوس بود بنفش شده و گرم مثبت می باشد. در واقع نمونه های T1و T2 مستقیم حاوی باسیل رشته و در پاسخ به رنگ آمیزی گرم به رنگ قرمز صورتی درآمد (گرم منفی).

نتیجه گیری

استفاده از باکتری های مذکور جهت حذف ترکیبات PCBs یکی از راه های مفید کاهش آلودگی در این مکان ها، با کمترین اثر مخرب بر محیط زیست و در عین حال سودآورترین بخش های صنعت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!