ارزیابی عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان آرادان بر اساس الگوی ملی اعتباربخشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

اعتباربخشی به دلیل تاثیرات مثبت شگرف بر حوزه های عملکردی نظیر کیفیت و ایمنی، رایج ترین رویکرد در ارزشیابی و ارتقای عملکرد مراقبت های بهداشتی محسوب می شود. نظر به تدوین الگوی ملی اعتباربخشی مراقبت های بهداشتی اولیه، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت آرادان بر اساس الگوی ملی اعتباربخشی به انجام رسید.

مواد و روش ها

مطالعه مقطعی حاضر در پاییز 1399 با مشارکت چهار مرکز خدمات جامع سلامت در شهرستان آرادان اجرا گردید. ابزار مطالعه، چک لیستی مشتمل بر 39 استاندارد و 231 سنجه ارزیابی در ابعاد عملکردی دوازده گانه تعریف شده بود که از مدل ملی اعتباربخشی عملکردی مراکز خدمات جامع سلامت استخراج گردید. مطالعه پس از آموزش مدیران و پرسنل مراکز بهداشتی در خصوص ماهیت اعتباربخشی، محتوای ابزار ارزیابی و نیز نحوه تکمیل آن، در دو مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی اجرا گردید و سطح عملکرد مراکز بهداشتی مورد بررسی بر اساس ارزیابی میزان رعایت الزامات اعتباربخشی تعریف شده در مدل مورد استفاده تعیین گردید. در این راستا، نمرات داده شده به گزینه های "رعایت کامل"، "رعایت نسبی" و "عدم رعایت" به ترتیب برابر 1، 5/0 و 0 تعیین شد لذا میزان رعایت الزامات تعریف شده در هر سنجه، استاندارد و بعد از اعتباربخشی به صورت درصد گزارش گردید.

یافته ها

میزان انطباق عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت با استانداردها و سنجه های اعتباربخشی در بخش خودارزیابی و ارزیابی بیرونی به ترتیب برابر با 47/71 و 43/15 درصد می باشد. در بخش خودارزیابی، بعد "جامعه-محور بودن خدمات" با کسب نمره 75/93 درصد و بعد "ارزشیابی ارایه خدمت" با کسب نمره 0 به ترتیب حایز بالاترین و پایین ترین سطح عملکردی از جهت انطباق با استانداردهای اعتباربخشی شدند؛ در حالی که در بخش ارزیابی بیرونی، بعد استمرار خدمت با 63/29 درصد و ابعاد "جامعه-محور بودن خدمات"، "کیفیت و ایمنی خدمات" و "تحقیق در سیستم های بهداشتی" با کسب نمره 0 به ترتیب حایز بالاترین و پایین ترین سطح عملکرد شدند.

نتیجه گیری

وضعیت عملکرد مراکز مورد بررسی دارای کاستی های قابل توجهی است که این امر، ضرورت طراحی و اجرای مداخلات ارتقایی با مشارکت متخصصین و صاحبان فرایند را مورد تاکید قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 626
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!