آسیب شناسی اخلاقی برنامه ریزی مسیر شغلی با رویکرد عملکرد بالا و ارائه ی الگوی مناسب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هر سازمانی برای پیشرفت نیازمند برنامه ریزی است و برنامه ریزی مسیر شغلی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی اخلاقی برنامه ریزی مسیر شغلی با رویکرد عملکرد بالا و ارایه ی الگوی مناسب در منطقه ده عملیات انتقال گاز ایران بوده است.

روش

پژوهش حاضر کاربردی و با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. در بخش کیفی از تیوری داده بنیاد استفاده شد. جامعه شامل خبرگان (مدیران و کارشناسان) حوزه برنامه ریزی شغلی در منطقه ده عملیات انتقال گاز ایران بود که از میان آنها 15 نفر به شیوه گلوله برفی و تارسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها با روش های کدگذاری و نرم افزار Maxqda ارزیابی شدند. در بخش کمی روش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان منطقه ده عملیات انتقال گاز ایران بود که از میان آنها با روش تصادفی 350 نفر به عنوان نمونه  انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بخش کیفی بود و داده ها با تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در بخش کیفی 132 شاخص در 37 مقوله شناسایی و مدل تحقیق تدوین شد. نتایج بخش کمی نشان داد  بار عاملی عوامل علی بر مقوله اصلی  74/0 و آماره تی آن 75/9 به دست آمده است، بار عاملی عوامل زمینه ای بر راهبردها 56/0 و آمار تی آن  10/2 است. بار عاملی عوامل مداخله گر بر راهبردها 59/0و آماره تی آن 06/2،  بار عاملی مقوله اصلی بر راهبردها 52/0 و آماره تی آن 07/6 محاسبه شده است. در نهایت بار عاملی راهبردها بر پیامدها 87/0 و آماره تی ان 06/9  به دست آمده است.  بنابراین می توان گفت مدل تحقیق  مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

چنانچه برنامه ریزی مسیر شغلی با عدم مدیریت اخلاقی صحیح مسیری اشتباه را بپیماید، نارضایتی و دلسردی کارکنان و مدیران لایق، عدم شایسته سالاری، کاهش انعطاف پذیری سازمانی و...  و در نهایت کاهش راندمان سازمان  قابل پیش بینی ترین نتیجه خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!