تنوع ژنتیکی ارقام و ژنوتیپ های پسته از نظر مقاومت به بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه (Phytophthora drechsleri) و ارتباط آن با مارکرهای مولکولی SCoT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دانش تنوع ژنتیکی همراه با مدیریت صحیح ژرم‏پلاسم را می‎توان در انتخاب ژنوتیپ‎ها در برنامه‎های به‎نژادی و حفاظت منابع ژنتیکی استفاده نمود. روش‎های ملکولی همراه با روش‎های آماری چندمتغیره، پتانسیل قابل توجهی جهت بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان دارند. در این پژوهش، تعداد 20 رقم پسته در گلخانه نسبت به قارچ عامل پوسیدگی ریشه و طوقه ارزیابی شدند و صفات نمره بیماری (score)، درصد مرگ و میر و وزن خشک گیاه اندازه گیری شد. جهت بررسی تنوع ژنتیکی مقاومت به این بیماری از 12 آغازگر مولکولی SCoT استفاده شد. ارزیابی فنوتیپی، ارقام پسته را به 4 گروه مقاوم، نیمه‏مقاوم، نیمه‏حساس و حساس تقسیم نمود. در ارزیابی تنوع ژنتیکی با آغازگرهای SCoT، از 122 باند تولید شده 105 باند، چند شکل بودند. تجزیه خوشه‎ای ژنوتیپ‎ها براساس باندهای بدست آمده مطابقت خوبی با گروه‎بندی فنوتیپی نداشت؛ لذا به منظور شناسایی باندهایی که بیشترین ارتباط را با صفات فنوتیپی مربوط به مقاومت به گموز داشتند، از روش‎های رگرسیون جزیی (PLS) و رگرسیون گام‎به‎گام استفاده شد. در رگرسیون گام به گام 7 مکان انتخاب شدند که مقاومت به بیماری گموز را 77 تا 86 درصد توجیه نمودند و با تجزیه خوشه‎ای براساس این 7 مکان، دو گروه حاصل گردید که از طریق تجزیه ارتباط (جدول توافق) رابطه این گروه‎بندی با گروه‎بندی براساس صفات فنوتیپی اثبات شد .این 7 مکان، عکس‎العمل ژنوتیپ‎های پسته در مقابل بیماری گموز را به مقدار زیادی توجیه نمودند که از آغازگرهای SCoT12، SCoT16، SCoT17 و SCoT20 تولید شدند؛ لذا برای مطالعه تنوع ژنتیکی ارقام پسته در مقابل گموز می توان این آغازگرها را پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!