بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در شنوایی شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

امروزه مشاهده مستقیم مهارت های عملی (DOPS)، روشی برای ارزیابی عینی و قابل اندازه گیری مهارت های بالینی و دادن بازخورد به دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان شنوایی شناسی انجام شد.

مواد و روش ها

در مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی حاضر، همه دانشجویان شنوایی شناسی مقطع کارورزی در عرصه دانشکده علوم توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران (25 نفر) انتخاب شدند. طبق نظرات اعضای هییت علمی، از بین مهارت های اصلی شنوایی شناسی، سه مهارت به عنوان مواد آزمون انتخاب شد. دانشجو پس از اعلام آمادگی و درخواست ارزیابی، هنگام انجام مهارت در محیط کار واقعی توسط آزمونگر آموزش دیده مورد مشاهده قرار گرفت و نتایج بر طبق چک لیست ساختاریافته ثبت شد. سپس دانشجویان در محیط مناسب، بازخورد عینی دریافت کردند. روایی صوری، محتوایی، سازه و پایایی آزمون، سنجش و گزارش شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که روایی محتوایی آزمون DOPSبا استفاده از شاخص روایی محتوایی بیش از 0/79 و نسبت روایی محتوایی بیش از 0/42 است. ضریب همبستگی اسپیرمن مهارت های ارزیابی شنوایی بزرگسال، ارزیابی وزوز گوش و ارزیابی پاسخ های برانگیخته شنوایی با نمره کل DOPS به ترتیب0/742، 0/704، 0/785 گزارش شد که بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون و برخورداری از اعتبار سازه است (001/p <0). همچنین ضریب همبستگی ماتریس بالایی را بین تک تک سوالات در مهارت های ارزیابی شده نشان داد که اعتبار سازه آزمون را تایید می کند. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرونباخ، 0/788 اندازه گیری شد. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی بین ارزیابان به ترتیب 0/504 و 0/837 بود که در تمام موارد معنی دار بود. رضایت دانشجویان از آزمون DOPS، 88 درصد گزارش شد و در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» بودند. رضایت ارزیابان از آزمونDOPS در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» و به میزان 100 درصد گزارش شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که استفاده از DOPS برای سنجش عینی مهارت های بالینی در رشته شنوایی شناسی دارای روایی و پایایی قابل قبول است.

زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!