مقایسه اختلالات اسکلتی عضلانی و درد بین افراد وابسته و غیروابسته به اینترنت با تاکید بر سطوح مختلف فعالیت بدنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

جمعیت استفاده کنندگان از اینترنت و به دنبال آن افراد وابسته به اینترنت در سراسر جهان در حال افزایش است. اعتیاد به اینترنت می تواند مشکلات جسمی و روحی فراوانی را برای افراد به دنبال داشته باشد؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر مقایسه اختلالات اسکلتی عضلانی و درد بین افراد وابسته و غیروابسته به اینترنت با تاکید بر سطوح مختلف فعالیت بدنی است.

مواد و روش ها

تعداد 202 نفر از دانشجویان کوی دانشگاه تهران به صورت تصادفی وارد روند تحقیق شدند. از پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ برای بررسی وابستگی به اینترنت و از پرسش نامه بین المللی فعالیت بدنی برای تعیین سطح فعالیت بدنی استفاده شد. نمونه ها در سه سطح غیروابسته به اینترنت (97 نفر)، در معرض خطر وابستگی به اینترنت (81 نفر) و وابسته به اینترنت (24 نفر) و سه سطح فعالیت بدنی کم (101 نفر)، متوسط (63 نفر) و خوب (38 نفر) قرار گرفتند. درد از طریق پرسش نامه درد نوردیک و مقیاس دیداری درد و اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از گونیامتر، خط کش منعطف، اینکلاینومتر و کولیس سنجیده شد. برای مقایسه بین گروه های پژوهش از روش آماری کوریسکال والیس استفاده شد.

یافته ها

بین گروه های پژوهش در متغیرهای درد نواحی گردن، شانه، ناحیه فوقانی پشت، مچ دست، کمر، آرنج و زانو و همچنین میزان زاویه سربه جلو، شانه نابرابر، تیلت جانبی لگن و کایفوز تفاوت معناداری وجود داشت که افراد وابسته به اینترنت با فعالیت بدنی کم بیشترین میزان درد و ناهنجاری و افراد غیروابسته با فعالیت بدنی خوب کمترین میزان درد و ناهنجاری را نشان دادند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق کنونی، استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند ناهنجاری ها و دردهای اسکلتی عضلانی را برای افراد به دنبال داشته باشد، در نتیجه آگاه سازی افراد نسبت به این عوارض و نحوه صحیح وضعیت های بدنی هنگام استفاده از اینترنت و تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر سلامت افراد ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
358 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!