مطالعه دریافت مخاطبان تهرانی از موسیقی «رادیو پیام» و «رادیو آوا»
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور مطالعه عوامل موثر بر مصرف موسیقی رادیو پیام و رادیو آوا و نیز شناخت دریافت های مخاطبان از موسیقی این دو رادیو صورت گرفته است. مصرف چندخوارگی پیترسون، مفهوم ذایقه و نظریه سبک زندگی برگرفته از رویکرد بوردیو در حوزه مصرف فرهنگی و نظریه دریافت، با تمرکز بر رویکرد هال، مبانی نظری پژوهش را تشکیل داده اند. برای اجرای پژوهش با 23 نفر از مخاطبان تهرانی دو شبکه رادیویی «پیام» و «آوا» مصاحبه عمیق صورت گرفته و برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش در قالب 3 مضمون اصلی و 16 خرده مضمون استخراج شده اند. نتایج نشان می دهد که نمونه های مطالعه شده، ذایقه ای چندخواره دارند و رادیو برایشان در ردیف دوم منابع دسترسی به موسیقی قرار دارد. بر اساس نظریه دریافت، جایگاه اجتماعی افراد مهم ترین عامل موثر بر معنای دریافتی آنان از موسیقی رادیو است و هرکدام از این مخاطبان بر اساس جایگاه اجتماعی خود، تجربه های شخصی، ارزش ها، باورها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی معنای مورد نظر خود را از موسیقی رادیو پیام و رادیو آوا دریافت می کنند. همچنین نتایج حاکی از آن است که مخاطبان، با توجه به وضعیت اجتماعی خود و فضای سیاسی حاکم بر جامعه، ایدیولوژی موجود در محتوای موسیقی های پخش شده از رادیو را در قالب خوانش های توافقی، تقابلی و انتقادی تفسیر می کنند.
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
59 تا 88
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2324522
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
جایگاه «تصویر» در قرآن و نسبت آن با آیین ها و هنرهای دینی
بشیر معتمدی*، مهدی منتظرقائم، اصغر فهیمی فر،
نشریه اسلام شناسی و قرآن پژوهی در جهان معاصر، بهار و تابستان 1403 -
دین و تصویر: تحلیل تصویری سه دهه تصاویر اذان در تلویزیون
بشیر معتمدی*، مهدی منتظرقائم، علی اصغر فهیمی فر،
نشریه دین و ارتباطات، بهار و تابستان 1403 -
تغییر بازنمایی نقش های خانوادگی در آگهی های بازرگانی؛ ظهور الگوی وارونگی نقشی
فاطمه ملک خانی*، اعظم راود راد، علی اصغر اسلامی تنها، سید محمد علی غمامی
نشریه دین و ارتباطات، بهار و تابستان 1403 -
تحلیل بازنمایی زنان خانه دار در سینمای دهه نود ایران
*، فاطمه حاصلی
فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، تابستان 1403