مقایسه مقاومت آنتی بیوتیکی و فاکتورهای ویرولانس در جدایه های انتروکوکوس فکالیس جدا شده از منابع دامی و انسانی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انتروکوک ها گروه مهم و متنوعی از باکتری ها هستند که به عنوان باکتری مقاوم به بیشتر آنتی بیوتیک های مصرفی در درمان بیماری ها شناخته شده اند. در این مطالعه مقطعی- توصیفی 104 نمونه گوشت قرمز و 1000 نمونه ادرار مشکوک به عفونت دستگاه ادراری در شهرستان کرمانشاه جهت بررسی انتروکوکوس فکالیس مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تایید نمونه ها با روش های بیوشیمیایی و مولکولی به منظور بررسی توانایی تولید بیوفیلم از روش میکروتیتر پلیت و برای تعیین حساسیت آن -ها نسبت به آنتی بیوتیک ها، از روش کربی- بایر استفاده گردید. در نمونه های انسانی آلودگی به انتروکوکوس فکالیس 5 درصد و در نمونه گوشت مورد بررسی 38/40 درصد گزارش گردید. در جدایه های جدا شده از گوشت قرمز بیشترین مقاومت نسبت به استرپتومایسین و کمترین مقاومت نسبت به ونکومایسین گزارش شد. در جدایه های انسانی بیشترین مقاومت نسبت به کوتریموکسازول و کمترین مقاومت نسبت به نیتروفورانتیین گزارش گردید. در جدایه های انتروکوکوس فکالیس جدا شده از گوشت قرمز، ژن ebp A (43/71 درصد)، ebp B (52/59 درصد) و ebp C (28/64 درصد) گزارش گردید که ارتباط آماری معنادار بین ژن های ebp وتولید بیوفیلم در این جدایه ها مشاهده نگردید. در صورتی که در جدایه های جدا شده از ادرار بین ژن هایebp و تولید بیوفیلم ارتباط معنی دار مشاهده شد. هم چنین در تجزیه و تحلیل آماری بین نوع گوشت و نوع ژن ویرولانس رابطه معنی دار آماری مشاهده نگردید. در صورتی که بین فراوانی ژن های efa A، gel E، ace و esp در جدایه های انتروکوکوس فکالیس جدا شده از ادرار و تولید بیوفیلم ارتباط معنی دار مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!