سالمندی موفق در ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی ذهنی در سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالمندی موفق احساس درونی مثبت شادکامی، خودشکوفایی و ارزیابی شناختی فرد سالمند از روابطش با دیگران است که با دو مولفه ایت اجتماعی ادراک شده و سر زندگی ذهنی آمیخته شده است. هدف این مطالعه تعیین سالمندی موفق در ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی ذهنی در سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399 بود.

روش بررسی

این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی با 245 نفر نمونه از سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر تهران در سال 1399 بود که پس از دریافت رضایت نامه کتبی آگاهانه، به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم کوتاه آزمون شناختی AMT، فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده Zimet و پرسشنامه سرزندگی ذهنی Ryan و Frederick بود که به صورت حضوری و به روش مصاحبه توسط پژوهشگر در مدت سه ماه انجام شد. اطلاعات با آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، واریانس، ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون) در نرم افزار SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری 05/0p≤  آنالیز شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین سنی نمونه ها 18/68 با انحراف معیار 25/6 سال بود. حمایت اجتماعی ادراک شده (6/65%) در سطح بالا بود که بعد خانواده بالاترین میانگین (76/22) و بعد دوستان پایین ترین میانگین (24/16) را داشت. تحصیلات در سطح دیپلم با ضریب استاندارد 261/0- بیشترین اثر را بر حمایت اجتماعی ادراک شده داشت. سرزندگی ذهنی (1/76%) هم در سطح متوسط قرار داشتند که رضایت از وضعیت بیمه درمانی با ضریب استاندارد 232/0 و وضعیت اقتصادی ضعیف با ضریب استاندارد 235/0- بیشترین اثر مستقیم و معکوس را بر سرزندگی ذهنی داشتند.

نتیجه گیری کلی

بر پایه ارزیابی دو مفهوم حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی ذهنی و با رویکرد مراقبت کل نگر (Holistic Care) در پرستاری مدرن، می توان با انجام مداخلات و مشاوره های بهداشتی، احساس سرزندگی و برخورداری از حمایت اجتماعی ادراک شده را در راستای تحقق سالمندی موفق ارتقاء بخشید

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!