مدل سازی زمین شناسی- اکتشافی کانسار مس نارباغی شمالی ساوه و تخمین ذخیره کانسار با استفاده از رویکردهای بلوک بندی، مدل شبکه دوبعدی و انباشتگی دوبعدی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به دلیل پیچیدگی های ذاتی زمین شناسی، محدودیت اطلاعات اکتشافی در دسترس، زمان بر و مشکل بودن محاسبات مربوطه، مدل‌سازی داده های اکتشافی کانسارهای فلزی کم عیار با استفاده از نرم افزارهای تخصصی قوی گریزناپذیر است. در این پژوهش‌، مدل‌سازی ریاضی سه بعدی زمین شناسی، عیارسنجی و ذخیره کانسار مس نارباغی شمالی ساوه با استفاده از اطلاعات چاه نگار و عیارسنجی تعداد 23 حلقه گمانه اکتشافی با مجموع متراژ حفاری 2425 متر با استفاده از قابلیت های نرم افزار RockWorks‏ صورت‌گرفت. برای این منظور، واریوگرافی و تجزیه و تحلیل ساختار فضایی کانسار با استفاده از نرم افزار SGeMS انجام‌شد که بر اساس آن کانسار ناهمسان‌گرد بوده و شعاع های بیضوی تجسس (شعاع تاثیر در جهت‌های مختلف) برابر با 50، 130 و 433 متر به‌دست آمد. مدل‌سازی داده های عیارسنجی و تخمین ذخیره کانسار با استفاده از روش های مختلف موجود در نرم افزار همانند بلوک بندی از طریق منوی I-Data، تخمین ذخیره به روش مدل شبکه دوبعدی و انباشتگی دوبعدی برای شش رده عیار حد 1000،1500،2000،2500،3000 و 3500 گرم در تن نشان می دهد که در برخی موارد، نتایج روش های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است. به‌طورکلی، برای تخمین ذخیره منطقه مورد بررسی، دقت روش بلوک بندی از طریق منوی I-Data و روش انباشتگی دوبعدی از دیگر روش های موجود در نرم افزار بیشتر است. در مجموع، با متوسط‌ گیری از میزان ذخیره و عیار متوسط محاسبه‌شده توسط روش های تخمین ذخیره مورد استفاده، ذخیره کلی کانسار به ازای عیار حد 1/0 درصد (1000 گرم در تن) حدود 500000 تن با عیار متوسط 8/0 درصد برآورد شد. نتایج این پژوهش به ویژه نحوه انتخاب مولفه‌های گوناگون در بخش های مختلف نرم افزار، برای مدل‌سازی دیگر کانسارهای فلزی مشابه با کانسار مورد بررسی در کمان ماگمایی ارومیه- دختر، قابل‌تعمیم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!