رابطه ی بین مدت زمان کاربرد بریس و پیامدهای روانشناختی آن با میزان مشارکت اجتماعی نوجوانان دچار بد شکلی ستون فقرات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درمان با بریس رایج ترین درمان غیرجراحی برای انحراف های ستون فقرات نوجوانان است. نظر به اهمیت جنبه های مختلف در موفقیت درمان، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین مدت زمان استفاده از بریس و نیز پیامدهای روانشناختی این درمان با میزان مشارکت اجتماعی نوجوانان دچار بدشکلی های ستون فقرات می باشد.

روش کار: 

افراد حاضر در این مطالعه، مراجعه کنندگان به مراکز ارتوپدی فنی شهر اهواز بودند که از میان آن ها 30 نوجوان شامل 3 مرد و 27 زن با میانگین سنی (92/1±) 7/14 دارای انحرافات ستون فقرات که در حال استفاده از بریس بودند به صورت نمونه گیری غیراحتمالی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های ترس از ارزیابی منفی، استرس ناشی از بدشکلی و بریس و نیز پرسشنامه ی مقیاس مشارکت جمع آوری شد. مدت زمان (ساعت و ماه) درمان با بریس نیز ثبت می شد. تحلیل آماری با محاسبه ی ضریب همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که متغیر مقیاس مشارکت با متغیر استرس ناشی از بریس رابطه ی منفی به میزان 49 درصد (006/0=p) و با متغیر ترس از ارزیابی منفی رابطه ی مثبت به میزان 42 درصد (019/0=p) دارد. بین دیگر متغیرها رابطه معنادار آماری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: 

پیامدهای روانشناختی درمان با میزان مشارکت نوجوانان دارای بریس رابطه دارد. بیماران دچار اسکولیوز و هایپرکایفوز که از بریس استفاده می کنند اغلب در محدوده ی سنی نوجوانی هستند و این سنی است که فرد از نظر اجتماعی بالغ و آماده ورود به جامعه می گردد. لذا لازم است در کنار درمان فیزیکی فرد، جنبه های روانی و اجتماعی درمان وی نیز مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!