بررسی فراوانی ابتلا به COVID-19 در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی و عوامل مرتبط با آن دریک دوره سه ماهه در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ویروس COVID-19  از ابتدای سال 2020 به صورت یک پاندمی شیوع پیدا کرده و باعث ایجاد خطرات و نگرانی های زیادی شد این ویروس عموما از طریق مسیر تنفسی و آیروسل های آلوده منتقل می شود که تولید این آیروسل ها هنگام درمان های دندان پزشکی، باعث بالا رفتن خطر ابتلای کادر درمان و بیماران است. مطالعه حاضر به بررسی میزان فراوانی ابتلا به ویروس COVID-19 در بیماران مراجعه کننده به دانشکده ی دندان پزشکی شهیدبهشتی در یک دوره 3 ماهه می پردازد.

مواد  و روش ها

این تحقیق توصیفی و مقطعی، پس از بازگشایی مراکز دندان پزشکی در ایام شیوع COVID-19 از خرداد تا  شهریورماه سال 1399 در شهر تهران بر روی 193 بیمار انجام شد. از بیماران سوالاتی درباره وضعیت سلامت عمومی و شرایط ایشان در هنگام مراجعه به دانشکده به روش مصاحبه تلفنی پرسیده و داده های حاصل از آن ثبت شد.

یافته ها: 

حدود 17درصد از بیماران مبتلا به بیماری سیستمیک بودند و نزدیک به 60 درصد آنان مصرف منظم ویتامین D داشتند. بیشترین گروه خونی متعلق به گروه های O وA بود. تعداد کمی از بیماران (6/20%) اعلام کردند که در نزدیکان خود ابتلا به کرونا داشته اند. حدود 8% بیماران نیز بیان کردند پس از مر اجعه به دانشکده جهت درمانهای دندانپزشکی به کرونا مبتلا گشته اند اما از علت ابتلا مطمین نبودند. رضایت بیماران از رفتارهای بهداشتی و حفاظت فردی دانشکده بالا بود (99%).

نتیجه گیری:

 نتایج این مطالعه شیوع عوامل موثر بر بروز و شدت بیماری کرونا در میان مراجعین به کلینیک درمانی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی را عنوان میکند. با توجه به عدم قطعیت های موجود در مورد ماهیت این ویروس، نمی توان پروتکل های حفاظتی کاملا موثر ارایه داد، با این حال، رعایت پروتکل های حفاظتی موجود در کاهش سرایت بیماری می تواند سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!