فقدان ارتباط بین پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی ژن مرگ برنامه ریزی شده 1 سلولی و استعداد آلودگی به ویروس لنفوتروپیک تیپ یک انسانی در جمعیت ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ویروس لنفوتروپیک سلول T انسانی نوع یک(HTLV-1) به ارتباط سلول به سلول برای ایجاد آلودگی نیازمند است و افزایش تعداد سلول آلوده به ویروس، احتمال انتقال ویروس و پیشرفت به سمت بیماری را افزایش می دهد. پاسخ های سیستم ایمنی و ژنتیک میزبان می تواند در استعداد آلودگی افراد به ویروس اثرگذار باشد، لذا در این مطالعه برای نخستین بار پلی مورفیسم ناحیه پروموتور ژن PD-1 که در تنظیم منفی پاسخ های ایمنی موثراست، در افراد آلوده به ویروس HTLV-1 فاقد علایم و افراد سالم درسال 1399 در جمعیت ایرانی بررسی گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه که به صورت مورد شاهدی انجام شد، DNA ژنومی 81 اهداکننده خون آلوده به ویروس HTLV-1 فاقد علایم و162 اهداکننده خون سالم در استان خراسان رضوی استخراج و ژنوتیپ پلی مورفیسم تک نوکلیوتیدی rs36084323 با روش RFLP-PCR تعیین گردید. جهت تایید نتایج تعیین ژنوتیپ، محصولات PCR  توالی یابی شدند. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری 22 SPSS و براساس آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

فراوانی آلل های G وA پلی مورفیسم rs36084323 به ترتیب 75% و25% در گروه شاهد و 6/79% و 4/20% در گروه مورد بود و هیچ گونه اختلاف معناداری بین گروه مورد و شاهد با مرجع در نظر گرفتن آلل وحشی G مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباطی بین پلی مورفیسم تک نوکلیوتیدی rs36084323 G/A با استعداد آلودگی به ویروس HTLV-1 در جمعیت ایرانی وجود ندارد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2330531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!