ارزیابی تاثیر مداخله ورزشی بر چنگش قدرتی کارگران مواجهه یافته با ارتعاش دست- بازو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نیروی چنگش یکی از پارامترهای مهم در عملکرد عضلانی دست می باشد که ارتعاش می تواند بر آن تاثیر منفی داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مداخله ورزشی بر چنگش قدرتی کارگران مواجهه یافته با ارتعاش دست- بازو بود.

مواد و روش‏ها: 

در این مطالعه توصیفی - مداخله ای، 41 نفر از کارگران شاغل در یکی از صنایع فلزی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های دموگرافیک، اندازه گیری شتاب ارتعاش دست - بازو بر اساس استاندارد ISO 5349 و اندازه گیری چنگش قدرتی با دستگاه داینامومتر مدل Jamar انجام شد. مداخله حرکات ورزشی دست به مدت 8 هفته اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شدند.  

نتایج

چنگش قدرتی کارگران قبل و بعد از مواجهه با ارتعاش معنادار بود (001/0>PValue). میانگین نیروی چنگش قدرتی کارگران قبل از کار با ابزار مرتعش 8/3±16/42 کیلوگرم نیرو و پس از پایان شیفت کاری و اتمام کار کارگر با ابزار مرتعش 97/3±55/39 کیلوگرم نیرو بود. اختلاف مقادیر نیروی چنگش قدرتی قبل از اجرای مداخله حرکات ورزشی دست با نیروی چنگش بعد از اجرای مداخله معنی دار به دست آمد  (001/0>Pvalue).

نتیجه‏ گیری:

 نتایج این مطالعه نشان داد ارتعاش سبب کاهش نیروی چنگش کارگران شد؛ در حالی که انجام مداخله حرکات ورزشی دست در بهبود چنگش قدرتی کارگران تاثیرگذار بود؛ بنابراین انجام حرکات ورزشی به طور موثر و کارآمد منجر به بهبود نیروی چنگش قدرتی کارگران مواجهه یافته با ارتعاش میشود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!