بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با میزان خطاهای دارویی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهمترین مسایل در بخش سلامت و به ویژه در مراکز درمانی، کیفیت مراقبت است. کیفیت مراقبت از مجموعه عناصری تشکیل شده که ایمنی بیمار یکی از مهمترین آنها می باشد. خطای پرستاری که خطای غیرعمدی است، ایمنی و کیفیت مراقبت بیمار را تحت تاثیر قرار می‫دهد. این پژوهش به منظور تعیین ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار و خطاهای دارویی پرستاران در بیمارستان های اردبیل و خلخال انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی اردبیل و خلخال بودند که از بین آنها تعداد 300 نمونه بصورت تصادفی در زمستان 1399 انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد فرهنگ ایمنی بیمار و ابزار خودساخته خطای دارویی، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از آزمون های من- ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن با کمک نرم افزار SPSS-16 انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین نمره فرهنگ ایمنی 14/82±144/94و میانگین نمره خطای دارویی 6/04±38/96 بود که به ترتیب نشان‫ دهنده وضعیت متوسط فرهنگ ایمنی و خطای دارویی پایین بود. پرستاران مجرد (0/001=p)، شاغل در اتاق عمل (0/001=p) و افراد با وضعیت استخدامی طرحی (0/001=p)، خطای دارویی کمتری داشتند. بین سن (0/001=p)، سابقه کار (0/001=p) و فرهنگ ایمنی بیمار (0/001=p) با میزان خطای دارویی ارتباط معنی ‫دار معکوس وجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج حاکی از آن است که هر چقدر سطح فرهنگ ایمنی بیمار بالاتر باشد، خطای دارویی کمتری روی خواهد داد لذا مسیولان حوزه سلامت و بیمارستان ها باید با برگزاری کلاس ها و کارگاه ها و برنامه های توجیهی در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار در سیستم مدیریت بیمارستان ها و کارکنان آنها از جمله پزشکان و پرستاران تلاش نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 31
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2333246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!