برآورد جمعیت میگوی رودخانه ای شرق Macrobrachium nipponense (De Haan, 1849) در تالاب انزلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
میگوی رودخانه ای شرق  Macrobrachium nipponense با منشا ژاپن و چین از جمله گونه های غیر بومی در تالاب انزلی می باشد که در بسیاری از نقاط آن به ویژه رودخانه های وارده دارای جمعیت بالایی است. در راستای برآورد جمعیت این گونه،تعداد 18 عدد از تله های نیم کروی تاشو و کوزه ای طی دو دوره زمانی تیر و مرداد 1395در سه بخش تالاب غرب، سیاه درویشان و سرخانکول به کار گرفته شد. وضعیت صید طی روزهای متوالی روند کاهشی در تیرماه داشته در حالی که در مرداد ماه در دو منطقه سیاه درویشان و سرخانکول افزایش میزان صید در واحد تلاش مشاهده شده است. میانگین صید در واحد تلاش روزانه طی مرداد و تیر به ترتیب 100 عدد و 145 عدد  بود. میانگین وزن نمونه ها طی دوره بررسی  0/5±3/3 گرم بود. میانگین برآورد جمعیت بر اساس صید در واحد تلاش در تیر ماه 178±228 گرم در مترمربع  و در مرداد ماه 58±194 گرم در مترمربع بوده است. ارقام مذکور تا حدی بسیار زیادی فراتر از آن چیزی است که از سایر منابع آبی طبیعی هم چون مناطق دریایی برای گونه های دیگر ارایه شده است. گونه مذکور با انجام مطالعات تکمیلی، پتانسیل لازم برای بهره برداری را خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
365 تا 372
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2337484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!