مقایسه تاثیر آموزش تریاژ حوادث پرتویی به روش شبیه سازی مانوری و کارگاهی بر میزان خطای تریاژ پرتویی در امدادگران نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث هسته ای-رادیواکتیو چالش های فراوانی برای سیستم های سلامت دارند؛ لذا آموزش تریاژ پیش بیمارستانی اهمیت ویژه ای دارد. مشخص نیست شبیه سازی مانوری با ایجاد بازخوردهای بیشتر نسبت به آموزش کارگاهی تا چه میزان اثربخش است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش تریاژ پرتویی با روش شبیه سازی مانوری و کارگاهی بر خطای تریاژ  پرتویی امدادگران نظامی انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با پس آزمون و پیش آزمون است که روی 30 نفر از امدادگران پادگان های مشهد در تیر ماه 1399 انجام شد. نمونه گیری تصادفی از دو مرکز انجام شد و شرکت کنندگان به دو گروه مداخله (شبیه سازی مانوری) و کنترل (کارگاه) تقسیم شدند. ابزار اصلی پرسش نامه پژوهشگرساخته بررسی مهارت تریاژ  پرتویی و چک لیست آسکی بود که روایی و پایایی آن تایید شد. ابتدا پیش آزمون انجام شد. دو هفته پس از مداخله، پس آزمون به صورت آسکی برگزار شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان 22 سال بود و 46 درصد از آن ها مدرک دیپلم داشتند. در پیش آزمون مهارت تریاژ پرتویی گروه ها همگن بود. در پس آزمون تفاوت نمره تریاژ صحیح دو گروه معنی دار بود. در پس آزمون خطای تریاژ گروه مداخله 3/36 + 10/7 و گروه کنترل5/64 + 38/7 درصد بود. تفاوت نمره تریاژ سنگین و تریاژ سبک گروه مداخله و گروه کنترل نیز معنی دار بود.

نتیجه گیری

خطای تریاژ سبک در روش آموزشی کارگاهی به طور قابل توجهی بیشتر از روش آموزشی شبیه سازی مانوری است. ازاین رو به عنوان روش منتخب در آموزش تریاژ  پرتویی توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!