بررسی ارتباط عفونت های دهان و دندان و عفونت های کلیه و مجاری ادرار با زایمان زودرس در مادران باردار بستری در زایشگاه بیمارستان های آموزشی منتخب شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان زودرس به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر نوزادان محسوب می شود که شناسایی عوامل مرتبط با آن می تواند در جهت کاهش زایمان های زودرس اثرگذار باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط زایمان زودرس با عفونت های کلیه و مجاری ادراری و دهان و دندان در مادران باردار انجام شد.

مواد و روش کار

این پژوهش مورد- شاهدی روی 198 مادر باردار در بیمارستان های آموزشی منتخب شهر اصفهان در سال 98 انجام شد. 66 نمونه از زایمان های زودرس به عنوان گروه آزمون و 132 نمونه از زایمان های ترم به عنوان گروه شاهد، به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و باروری و چک لیست استاندارد هولبروک انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، مجذورکای، من ویتنی، ازمون دقیق فیشر و رگرسیون لجستیک توسط نرم افزار20 SPSSانجام شد.

یافته ها

میانگین سنی مادران 5/4±29/3 سال و سن اولین بارداری 5±24/8، وزن نوزاد 710±2820 گرم بود. پس از همسان سازی گروه ها نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بین زایمان زودرس با عفونت کلیه و مجاری ادرار ارتباط معنادار وجود ندارد (626/0P=). در حالی که رگرسیون لجستیک، ارتباط معنی دار بین شروع انقباضات رحمی (زایمان زودرس) و عفونت دهان و دندان نشان داد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، زایمان زودرس با عفونت های دهان و دندان ارتباط دارد. توصیه می شود اقدامات لازم در پیشگیری و یا درمان سریعتر عفونت های دهان و دندان در زنان  قبل و حین بارداری صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 587
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2338363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!