ارتباط شاخص توده بدنی با واریکوسل:یک مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 واریکوسل، یکی از علل مهم ناباروری مردان بوده که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شاخص های آنتروپومتریک قرار می گیرد. شاخص توده بدنی می تواند شیوع واریکوسل در مردان را تغییر داده و اگرچه مطالعات زیادی در مورد ارتباط بین شاخص توده بدنی و شیوع واریکوسل وجود دارد، ولی هیچ مطالعه ای به مرور این نتایج نپرداخته است، لذا مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی ارتباط شاخص توده بدنی با میزان واریکوسل در مطالعات مختلف انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری، پایگاه های اطلاعاتی بین المللی Web of Science، Scopous، Proquest و Pubmed و پایگاه های داده ایرانی مانند Irondoc، Magiran و SID برای یافتن مطالعات انتشار یافته در فاصله سال های 2000 تا 2020 با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط جستجو شدند. متن کامل مقالات انتخاب شده توسط دو مرورگر بررسی شد.

یافته ها

در مجموع 10 مطالعه مرور شد. این مطالعات شاخص توده بدنی مردان را مورد بررسی قرار داده و شیوع واریکوسل را در این افراد بررسی کرده بودند. اکثر مطالعات بررسی نشان دادند که مردان چاق و افرادی که شاخص توده بدنی بالاتری را گزارش نموده اند، شیوع واریکوسل در این افراد کمتر بوده و شاخص توده بدنی بالا می تواند به عنوان عامل محافظتی و پیشگیری کننده در مردان باشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاضر از این مطالعه، شاخص توده بدنی با میزان بروز واریکوسل مرتبط بوده و در افراد با شاخص توده بدنی پایین نسبت به افراد با شاخص توده بدنی طبیعی، میزان ابتلاء به واریکوسل بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!