بررسی اثرات ضدالتهابی غشاء کامپوزیت کیتوزان/ پلی اتیل گلیکول/سوپرناتانت لاکتوباسیلوس روتری در درمان زخم پوستی در رت نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ترمیم زخم فرایندی پیچیده و دینامیک استزخمپوش‌ها به واسطه تسریع بهبود زخم و پیشگیری از عفونت بسیار مورد توجه قرار دارد. کیتوزان پلیمز زیست تخریب پذیر با خواص ضدمیکروبی است و کاربرد گسترده در تولید زخمپوش‌های نوین دارد. هدف از این مطالعه تولید زخمپوش نوین بر پایه متابولیت‌های لاکتوباسیلوس روتری و کیتوزان و ارزیابی آن در بهبود مدل زخم پوستی در رت بود. برای این منظور، سوپرناتانت عاری از سلول باکتری تهیه و با محلول کیتوزان: پلی اتیلن گلایکول مخلوط شد. سوسپانسیون مذکور پس از قالب‌گیری، خشک و ارزیابی شد. 45 رت نژاد ویستار با میانگین سنی و وزنی 4 ±28 روز و g250-200 به 3 گروه، کنترل منفی، زخمپوش کیتوزان و زخمپوش پست بیوتیک تقسیم شدند. پس از طی شدن دوره سازگاری، زخمی پوستی به ابعاد cm23/1 ×3/1 در پشت رت‌ها ایجاد شد. بلافاصله پس از ایجاد زخم، زخمپوشها روی منطقه زخم قرار گرفته و تثبیت شدند. در روزهای 1، 3، 7، 14 و 21 پس از ایجاد زخم، 3 رت از هر گروه انتخاب و کشته شد. ارزیابی روند بهبود زخم، با اندازه‌گیری مساحت زخم و ارزیابی هیستولوژی انجام شدهمچنین میزان بیان اینترلوکینهای 1 و 6 نیز در بافت‌ها به روش RT PCRسنجیده شد.نتایج نشان داد که زخمپوش پست‌بیوتیک منجر به تسریع روند بهبود زخم در رت‏ها می‌شود. نتایج هیستولوژی نیز نشان دهنده تاثیر این زخمپوش برتسریع فاز التهاب و افزایش رسوب‌گذاریکلاژن والاستین بود. همچنین این غشا با کاهش بیان ژن‏ اینترلوکین‌های 1 و6 سبب کاهش فاز التهاب و تسریع در شروع فاز تکثیری شد. می‌توان نتیجه گرفت که زخمپوش پست‌بیوتیک باکاهش مدت زمان فاز التهاب و تسریع در شروع فاز تکثیری می‌تواند به بهبود روند ترمیم زخم منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!