طراحی و ارائه مدل اعتباربخشی بیمارستان های دولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مهم ترین عملکردهای مدیریتی و سیاست گذاری، در حوزه سلامت، اعتباربخشی بیمارستانی است که نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیت خدمات ارایه شده در این سازمان ها دارد.

روش پژوهش

پژوهش کیفی حاضر با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پژوهش جزو پژوهش های مقطعی بود. در این پژوهش از فن دلفی برای ارایه مدل مناسب استفاده گردید. در نهایت مدل پیشنهادی با 4 محور و 26 حیطه و 106 استاندارد تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه نهایی مورد سنجش قرار گرفت. قابلیت اجرایی آن توسط بهترین صاحب نظران در بیمارستان های دولتی استان کرمان مورد بررسی مقدماتی قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین متغیر اعتباربخشی0/34±4/21 بود. اعتباربخشی و حیطه های آن و محورهای مربوط به هر حیطه در سطح قوی قرار گرفتند. برای رتبه بندی ابعاد متغیر اعتباربخشی از آزمون فریدمن استفاده شد. مولفه «پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی» با میانگین 2/78 بالاترین رتبه را داشت و مولفه های «مراقبت و درمان»، «حقوق گیرنده خدمت» و «رهبری و مدیریت» با میانگین 2/56، 2/44 و 2/23، به ترتیب در رده های دوم، سوم و چهارم قرار داشتند. 87/20 درصد خبرگان اثربخشی الگو را تایید کردند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش موید مناسب بودن مدل پیشنهادی و ارتباط قوی بین متغیرها و مولفه های آن بود. با توجه به اثبات اثربخشی الگوی پیشنهادی می توان گفت مدل حاضر میتواند گام ارزشمندی در جهت کارآمدی و اثربخشتر نمودن سیستم اعتباربخشی کشور و متعاقبا بهبود مستمر کیفیت خدمات در بیمارستان ها بردارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 16
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2343578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!