کاربردهای پیشرفته نانوذرات فریت های ‏اسپینلی در پزشکی: گرمادرمانی مغناطیسی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی و دارو رسانی هدفمند ‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی از مهم ترین مواد مغناطیسی به شمار می آیند که در دو دهه اخیر استفاده از آنها در حوزه های مختلف به طرز چشمگیری در حال افزایش است. با معرفی و ورود این نانومواد به حوزه پزشکی و مطرح شدن ایده استفاده از آنها در کاربردهای مختلف درمانی و بالینی، محققان زیادی در این زمینه شروع به پژوهش کرده و یافته های جدیدی را ارایه کرده اند. از جمله مهم ترین کاربردها و ایده های استفاده از نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی در حوزه پزشکی می توان به افزایش وضوح تصاویر در تصویربرداری تشدید مغناطیسی اشاره کرد. نتایج تحقیقات تجربی روی موجودات زنده نشان می دهد که وارد کردن نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی در نزدیکی غدد سرطانی باعث افزایش وضوح تصاویر می شود و تشخیص بیماری ها را آسان تر می کند. گرمادرمانی مغناطیسی یکی دیگر از کاربردهای نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی است که در آن عوامل متعددی روی بازده فرایند تاثیر گذار است. این روش هنوز به صورت کاربردی روی انسان گسترش پیدا نکرده و بیشتر به صورت تحقیقاتی و آزمایشگاهی در حال مطالعه است. دارورسانی هدفمند، سومین کاربرد نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی در حوزه پزشکی است و یکی از پیشرفته ترین روش های درمانی به شمار می آید. جهت حصول بهترین نتیجه، پارامترهای متعددی در این روش باید در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت موضوع سلامتی و درمان بیماری های صعب العلاج، هدف اصلی این مقاله مروری بر فعالیت های انجام یافته در استفاده از نانوذرات فریت های ‏ اسپینلی در این سه روش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!