بررسی آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده پرسنل درمان شاغل در درمانگاه های نظامی از بیماری 19-COVID

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بیماری 19-COVID یک بیماری با شیوع کشنده است و پرسنل درمان نقش مهمی در مراقبت و کنترل این بیماری دارند، که لازمه این مراقبت، اقدامات کنترل عفونت به همراه داشتن دانش و عملکرد خوب در این زمینه است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و عملکرد پرسنل درمان درمانگاه های نظامی شهرستان آبادان درسال 1399 انجام شده است.

روش ها

 در این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی 50 پرسنل درمان (پرستار، بهیار، اتاق عمل) به صورت سرشماری با داشتن رضایت آگاهانه شرکت کرده اند. ابزار گردآوری اطلاعات دراین زمینه پرسشنامه محقق ساخته، آگاهی و عملکرد رفتارهای پیشگیرانه بوده است. نمرات به سه سطح خوب (بالای 24)، متوسط (24-13)، ضعیف (زیر 13) تقسیم شده اند. روایی و پایایی این پرسشنامه نیز انجام شده است. داده ها با استفاده از آزمون های آماری و با استفاده از نرم افزار 22-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.

یافته ها

 نتایج نشان داد میانگین آگاهی افراد شرکت کننده (13/1 ± 98/7) و سطح رفتارهای پیشگیرانه (13/71 ± 56/88) آن ها به دست آمده است، سطح آگاهی 34 نفر (68 درصد) و سطح عملکرد 29 نفر (58 درصد)  از پرسنل شرکت کننده خوب گزارش شده است و از نظر آماری ارتباط معناداری بین دو این متغیر دیده نشده است (0/50>p).

نتیجه گیری

 مطالعه حاضر نشان داد که پرسنل نظامی درمان از سطح بالایی از آگاهی و عملکرد رفتارهای پیشگیرانه از بیماری 19-COVID برخوردار هستند. با این حال مداخلات و برنامه های آموزشی برای پرسنل نظامی مراقبت های بهداشتی لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
482 تا 488
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2344250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!