خودسازی زبان و بازسازی فرهنگی: بررسی موردی سرود سلیمان اثر موریسون
پراکندگی فرهنگی در نتیجه آسیبهای جمعی، مسئله بازنمایی را به عنوان وسیلهای برای شناسایی در تعارض تداعی میکند. در دوره انقلاب فکری، زبان در هسته اصلی مسئله قرار دارد، زیرا گفتار، نفی سکوت و خاموشی است. مسیله، روش مناسب برای بیان و بازیابی گذشته، فرهنگ و هویت شخص در محدوده مذاکرات سازندگان تاریخی یا بازسازندگان قرار میگیرد. در حالی که برخی از آنها، از جمله نوگی وثونگ نوشتن به زبانهای ملی و قومی را به خاطر مردم خود پیشنهاد میکند، برخی دیگر مانند چینوا آچهبه نوشتن به زبان سلطهگر را برای نمایش و اثبات فرهنگ افراد تحت سلطه از طریق ایجاد یک گفتمان بینالمللی ترجیح میدهد. با این حال، دیدگاه اخیر همچنین خواستار زبان جدیدی است که با استفاده از خودسازی زبان، بدون پسزمینه منفی باشد. سرود سلیمان اثر تونی موریسون برای نشان دادن اهمیت خودسازی زبان، قابل مطالعه است. موریسون نوعی فرار را فرض میکند، فراری معنوی که در زبان گنجانده شده است. میلکمن، قهرمان داستان، هویتی دارد که از نظر فضایی تقسیم شده است، همانطور که هومیباوا به آن برچسب میزند. در حالی که هویت او باید با واقعیت اجتماعیاش مطابقت داشته باشد، میلکمن در تاثیرات بعدی هویت فرهنگی گیر کرده است. در نتیجه، برای اینکه واقعیت تکه تکه شده خود را کنار هم بگذارد، باید به سرچشمه خود پرواز کند. در طول سفر، او از طریق یک ترانه رمزگذاری شده به نام سرود سلیمان در مورد گذشته یاد میکند. اگرچه اشعار بیشتر به زبان انگلیسی است ولی همراه با لهجههای آفریقایی سروده شده است، پس ترانه بیمعنی به نظر میرسد در حالی که دارای مفاهیم فرهنگی است. بنابراین، زبان در چارچوب خاصی استفاده میشود که آن را قادر میسازد با مدلول کنار بیاید.
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.