پیش بینی سلامت و بهداشت روانی کارکنان یک مجتمع صنعتی براساس حمایت سازمانی ادراک شده، اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از دیر باز سلامت روان جایگاه ویژه ای در سازمان داشته و به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان بهره وری سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان شمرده شده است. حمایت سازمانی، اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی نیز از دیگر عوامل مهم مورد بررسی در مشاغل است. لذا هدف پژوهش حاضر پیش بینی سلامت و بهداشت روانی کارکنان یک مجتمع صنعتی براساس حمایت سازمانی ادراک شده، اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی می باشد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه پژوهش عبارت است از 16000 شاغل در یک مجتمع صنعتی بزرگ در سال 96 که تعداد 386 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد 34000 برای سنجش متغیرهای ملاک و پیش بین و  همینطور نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج همبستگی Pearson نشان داد، رابطه سلامت روانشناختی با اعتیاد به کار(05/0- r = ، 57/0p=) که بیانگر یک رابطه معنادار نیست، اما سلامت و بهداشت روان شناختی کارکنان با حمایت سازمانی ادراک شده مستقیم و معنادار است (372/0r = ، p<001/0)، همینطور رابطه سلامت و بهداشت روان شناختی کارکنان با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان معنادار است (207/0r = ، 008/0p=). نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی (345/0B=) و حمایت سازمانی ادراک شده (291/0B=) توان پیش بینی سلامت و بهداشت روانی را دارا می باشند اما اعتیاد به کار در این پژوهش از این توان برخوردار نیست.

نتیجه گیری

با توجه به توان رفتار شهروندی و حمایت سازمانی در پیش بینی سلامت روان با اندیشیدن تدابیری برای افزایش تمایل کارکنان به انجام رفتارهای داوطلبانه (شهروندی) سازمانی کارکنان و همینطور حمایت سازمانی حداکثری از کارکنان می توان از تقلیل میزان سلامت روان کارکنان کاست و عوامل بهبود آن را فراهم نمود که این فرآیندها منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 242
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2356616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!