همبستگی تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی با رفتار کمک طلبی در دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دانشجویان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، با چالش هایی روبرو هستند. برای شناخت این چالش ها، توجه به ابعاد روانشناختی و اجتماعی دانشجویان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین همبستگی تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی با رفتار کمک طلبی در دانشجویان می باشد. 

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 99-1398 بود. 330 تن از دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، «پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان» (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire)، «سیاهه آگاهی فراشناختی» (Metacognitive Awareness Inventory) و  «پرسشنامه رفتار کمک طلبی» (Help Seeking Behavior Questionnaire) استفاده شد. در مطالعه حاضر به روایی در مطالعات قبلی اکتفا شد و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انداز ه گیری شد. دانشجویان به مدت یک ساعت در حضور پژوهشگر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.

یافته ها

 بین مولفه سرزنش خود با مولفه پذیرش کمک طلبی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (05/0>P). و بین مولفه های پذیرش شرایط، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامه ریزی و ارزیابی مجدد مثبت همبستگی مثبت و معناداری با مولفه پذیرش کم طلبی وجود دارد (05/0>P). همچنین مولفه آگاهی فراشناختی با مولفه پذیرش کمک طلبی همبستگی مثبت و معنادار، و با مولفه اجتناب از کمک طلبی همبستگی منفی و معناداری دارد (05/0>P).

نتیجه گیری

تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی با رفتار کمک طلبی همبستگی دارد. همچنین رفتار کمک طلبی بر اساس تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی پیش بینی می شود. لذا پیشنهاد می شود در ایجاد محیط های حمایتی مناسب جهت تقویت رفتار کمک طلبی دانشجویان و آموزش تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی توجه بیشتری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!