ارتباط رضایتمندی و ناکامی از نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش خودمختاری، پیامدهای خلقی و تمایلات رفتاری در محیط آموزشی ورزش نوجوانان؛ ارائه مدل بر اساس نظریه نیازهای روانشناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف پژوهش

امروزه فواید روانشناختی مرتبط با شرکت در فعالیت های بدنی منظم شامل بهبود عمومی عزت نفس، خلق و خوی و بهزیستی روانشناختی کودکان و نوجوانان به خوبی آشکار شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رضایتمندی و ناکامی از نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش خودمختار و پیامدهای خلقی(خلق مثبت و منفی) و تمایلات رفتاری (کاهش ارزشمندی ورزش، میل به ادامه ورزش) در محیط آموزشی ورزش نوجوانان، بر اساس نظریه نیازهای روانشناختی اساسی بود.

روش شناسی

 پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. شرکت کنندگان شامل 500 نوجوانان (250 پسر و 250 دختر) با دامنه سنی 17-12 سال، شرکت کننده در کلاسهای آموزشی ورزشی تابستانی در شهر تبریز بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های رضایتمندی و ناکامی از نیازهای روانشناختی اساسی، تنظیم های رفتاری در ورزش، خلق مثبت و منفی، تحلیل رفتگی ورزشی و میل به ادامه ورزش را تکمیل کردند.

یافته ها

 نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد رضایتمندی از نیازها به طور مثبت و ناکامی از نیازها به طور منفی، انگیزش خودمختاری را پیش بینی می کنند و انگیزش خودمختاری نیز به نوبه خود، به طور مثبت پیش بین کننده پیامدهای مثبت (خلق مثبت و میل به ادامه ورزش) و به طور منفی پیش بین کننده پیامدهای منفی (خلق منفی و کاهش ارزشمندی ورزش) می باشد. علاوه بر این، ناکامی از نیازها پیش بین کننده قوی تر پیامدهای منفی و رضایتمندی از نیازها پیش بین کننده قوی تر پیامدهای مثبت می باشد.

نتیجه گیری

یافته ها با تایید کاربرد نظریه نیازهای روانشناختی در محیط آموزشی ورزش نوجوانان، بیانگر آن است که نیازهای روانشناختی اساسی متغیرهای تاثیرگذار در انگیزش، حالات خلقی و تمایلات رفتاری نوجوانان در محیط آموزشی ورزش می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!