بررسی عود و اندازه ی حاشیه ی امن عاری از تومور در بیماران کنسر پستان تحت جراحی حفظ پستان: مطالعه ی توصیفی در مرکز فیروزگر تهران (1397-1395)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان شایع ترین سرطان در ایران براساس بروز استاندارد شده ی سنی است. رویکرد چند رشته ای در درمان این سرطان شامل جراحی، پاتولوژی، شیمی درمانی و رادیوتراپی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه بر آن شدیم تا به بررسی بقای دوساله ی بدون عود و اندازه ی حاشیه ی امن عاری از تومر در بیماران جراحی حفظ پستان که مورد درمان چند رشته ای گرفته بودند بپردازیم.

روش ها

این مطالعه در بیمارستان فیروزگر تهران انجام شد و بیماران از اردیبهشت سال 95 تا شهریور سال 97 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و تا شهریور سال 99 تحت پیگیری دوساله قرار گرفتند. جهت بیماران حاشیه های امن فوقانی، تحتانی، خارجی، داخلی، قدامی و عمقی در نمونه های لامپکتومی اندازه گیری شد. همچنین عود دوساله نیز براساس توزیع پوآسون گزارش گردید.

یافته ها

در این مطالعه ابتدا 156 بیمار مورد کنسر پستان به روش سرشماری انتخاب شدند که 81 مورد آن جراحی حفظ پستان بود. میانگین اندازه ی حاشیه ی امن در سمت فوقانی 1.73، تحتانی 2.02، خارجی 2.30، داخلی 2.41، قدامی 1.39 و عمقی 1.27 سانتی متر بدست آمد. تنها در یک بیمار عود موضعی مشاهده شد (بقای بدون عود = 98.77%).

بحث و نتیجه گیری

حاشیه های امن کافی در کنار رویکرد درمانی چند رشته ای با بقای بدون عود دوساله ی 98 درصدی در بیماران جراحی حفظ پستان همراه بود که در مقایسه با سایر مطالعات بیشتر است. به نظر می رسد حاشیه ی امن کمتر نیز بتواند با پیشگیری از عود همراه باشد؛ اما مهم تر از آن مشارکت دادن مخصصین رشته های مختلف در درمان بیماران است. این رویکرد برای مداخله برروی بیماران توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!