پیوند بندال های اوراسیا- اطلس شمالی با ماه های تر و خشک فراگیر در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بلاکینگ های اوراسیا- اطلس شمالی با ماه های تر و خشک فراگیر در ایران نگاشته شد. برای انجام این تحقیق از داده های بارش 43 ایستگاه سینوپتیک ایران، داده های ارتفاع ژیوپتانسیل تراز 500 و مولفه های بلاکینگ از سال 1973 تا 2018 استفاده شد. جهت بررسی بلاکینگها از شاخص شدت بلاکینگ(BI) استفاده شد. نتایج بررسی داده های بارش نشان داد که ماه های خشک تقریبا 3 برابر بیشتر از ماه های تر رخ داده است و بلاکینگ رکس و بریده کم فشار بیشترین قدرت و شدت را در اطلس شمالی داشته اند. بررسی ارتباط ماهانه مولفه های بلاکینگ با ماه های تر و خشک نشان داد که ارتباط ماه های تر با فراوانی و شدت مستقیم بوده است.با رشد فراوانی و شدت بلاکینگ ترسالیها نیز افزایش پیدا کرده و هر زمان که شدت و فراوانی کمتر شده است، دوره های تر در ایران نیز با کاهش داشته و ماه های خشک در ایران نیز رشد کرده اند. از لحاظ موقعیت مکانی نیز هسته بلاکینگهای تشکیل شده بین عرض 30 تا 55 درجه شمالی و طول 30 + تا 30 - در منطقه اطلس بیشترین اثر را در ترسالیهای ایران داشته اند، چرا که تشکیل بلاکینگها در پهنه آبی انرژی و قدرت بیشتری دارند. هر زمان که بلاکینگها در طول 50 تا 90 درجه شرقی شکل گرفته اند خشکی فراگیر بیشتر شده است. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره بین مولفه های بلاکینگ و ترسالی(خشکسالی) نشان داد که اثر مولفه های بلاکینگی بر ترسالی های ایران حدود 96 و خشکسالی حدود 84 درصد بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 104
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2364933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!