شناسایی عوامل موثر بر کاهش جمعیت مارماهی دهانگرد خزری (Caspiomyzon wagneri Kessler, 1870) در رودخانه شیرود: لزوم اتخاذ سیاستهای مدیریتی- حفاظتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مارماهی دهان گرد خزری (Caspiomyzon wagneri) یکی از گونه های اکولوژیکی مهم و بومی حوضه دریای خزر می باشد. مطالعه حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر کاهش جمعیت این گونه در یکی از زیستگاه های مهم حوضه جنوبی دریای خزر، رودخانه شیرود، انجام شد. در مطالعه حاضر، سه ایستگاه در پایین دست رودخانه شیرود برای نمونه برداری از ماهیان انتخاب شدند. بلافاصله پس از نمونه برداری ماهیان، پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب رودخانه شامل pH، مواد جامد محلول (TDS)، هدایت الکتریکی (EC)، دمای آب، شوری و اکسیژن محلول (DO) ثبت گردید. در این مطالعه، ارتباط بین پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب با استفاده از همبستگی پیرسون موردبررسی قرار گرفت. همچنین، به منظور بررسی رابطه بین پارامترهای محیطی و فراوانی مارماهی دهان گرد خزری از آنالیز Canonical Correspondence Analysis استفاده شد. علاوه بر بررسی عوامل فیزیکوشیمیایی موثر بر جمعیت این گونه، منشا فعالیت های انسانی انجام شده در منطقه مورد مطالعه که روی این عوامل و درنهایت ساختار جمعیت تاثیر می گذاشت، شناسایی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، در بین فاکتورهای مورد مطالعه، دما و شوری همبستگی معنی داری با یکدیگر داشتند. نتایج نشان داد که فاکتورهای EC و pH بیشترین تاثیر را بر فراوانی ماهیان در رودخانه شیرود داشتند. با توجه به اهمیت چرخه تولیدمثلی مارماهی دهان گرد در حوضه دریای خزر، مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که جلوگیری از تخریب زیستگاه به ویژه محل های تخم ریزی باید در اولویت قرار گیرد. از این رو، اجتناب از ورود آلاینده ها به رودخانه و لایروبی و استخراج شن و ماسه باید موردتوجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!